MAN Truck & Bus breidt zijn eTruck-portfolio gevoelig uit. Het aantal configureerbare eTruck-varianten stijgt van drie vaste combinaties naar meer dan een miljoen versies. Ontdek dit alles op IFAT, ‘s werelds toonaangevende vakbeurs voor water-, afvalwater-, afval- en grondstoffenbeheer.
De nieuwe MAN eTGX en eTGS zijn flexibel configureerbaar
De nieuwe chassisversies van de eTGX en eTGS kunnen tot in het detail worden gepersonaliseerd. Dit is mogelijk dankzij diverse wielbasissen, cabines, motorprestatieklassen, batterijcombinaties, posities voor de oplaadaansluiting en meer.
MAN lanceert de nieuwe 4×2- en 6×2-onderstellen tijdens IFAT, de vakbeurs voor water-, afvalwater-, afval- en grondstoffenbeheer in München. Deze nieuwe onderstellen vormen de ideale basis voor heel wat toepassingsvereisten in gemeente- en nutsbeheer. Dankzij een verwachte gebruiksperiode tot 1,6 miljoen kilometer of 15 jaar naargelang de toepassing, zijn de batterijen uiterst duurzaam. Kortom, ze zijn uitermate geschikt voor gebruik in gemeenten.
Milieutechnologie voor voertuigen
“MAN is van oudsher erg sterk op het vlak van milieutechnologie voor voertuigen. Het spreekt voor zich dat deze expertise ook onze nieuwe elektrische vrachtwagens ten goede komt. Met het nieuwe eTruck-chassis richten we ons steeds meer op industriële toepassingen. Zo moet ons baanbrekende elektrische gamma in geen enkel opzicht onderdoen voor onze vorige dieselportfolio, zelfs niet wat gespecialiseerde voertuigkoetswerken betreft,” vertelt Stefan Schall, Head of Sales Truck, Van & Used bij MAN Truck & Bus Deutschland GmbH.
Met modulair te combineren en variabel te positioneren batterijen, bieden de nieuwe chassis precies wat nodig is. Dit gaat van flexibele vrije ruimte voor opbouwcomponenten op het voertuigframe, een groot aantal mechanische en elektrische aandrijvingen voor opbouwfuncties in diverse vermogensklassen, tot negen verschillende wielbasissen. Maar ook zes cabinevarianten, gestuurde en niet-gestuurde naloopassen, luchtvering met bladveren of volledige luchtvering, op de betreffende toepassing afgestemde rijprogramma’s. En tal van andere sectorkenmerken. De chassis hebben dan ook een laadvermogen van 18 tot 28 ton en een vermogen van 333, 449 of 544 elektrische pk’s.
Eenvoudig te realiseren opbouwoplossingen
Heel wat opbouwoplossingen kunnen eenvoudig gerealiseerd worden op het nieuwe eTruck-chassis van MAN. Denk aan voertuigen voor afvalinzameling met achter- of zijlader, afrol- en kipladers, voor het storten van bouwpuin e.d., platformvoertuigen, driewegkippers en kraankippers voor het transport van bouwmaterialen, evenals sneeuwruimers en hoogwerkers. Dat alles gaat bovendien hand in hand met een groot rijbereik. Want zelfs de kortste wielbasis van 3,75 meter kan worden uitgerust met vijf batterijen met een bruikbare capaciteit tot 400 kWh. Dat komt overeen met een rijbereik tot 500 kilometer zonder tussentijds opladen. De gemiddelde afstand die gemeentediensten en afvalomhalingen dagelijks afleggen, zijn dan ook mogelijk met een kleiner aantal batterijen. Het beschikbare laadvermogen stijgt dan met 2.400 kilogram.
Sectorspecifiek: uitgebreid eMobility-advies van MAN
Parallel met het nieuwe eTruck-gamma presenteert MAN ook zijn 360°-adviesdienst rond elektrische mobiliteit. Dit gaat over klantspecifieke analyses i.v.m. de inzet van voertuigen en over de vereisten voor de laadinfrastructuur. De laadstations zelf maken ook deel uit van het aanbod. Dit alles is mogelijk dankzij de samenwerking met leveranciers van laadinfrastructuur. Daarnaast biedt MAN servicecontracten en financieringsoplossingen die specifiek zijn afgestemd op elektromobiliteit en de behoeften van de milieutechnologiesector.
Sectorexpertise: MAN met uitgebreid portfolio op IFAT
Behalve de nieuwe MAN eTGS met afrolbare kipbak zet MAN op de IFAT ook zijn expertise voor diverse milieutechnische installaties in de kijker. Zij doen dit met conventioneel aangedreven standvoertuigen. In de klasse van 3,5 tot 18 ton vind je o.a. een compact en wendbaar voertuig voor afvalinzameling op basis van de MAN TGE bestelwagen. Deze is ideaal voor gebruik in stadscentra en voetgangerszones. Verder is er ook een MAN TGM met winteruitrusting.
MAN Individual presenteert op de IFAT dan weer zijn programma van sectorspecifieke chassis- en cabineaanpassingen. Op het gebied van veiligheids- en rijhulpsystemen presenteert MAN op de beurs de compatibiliteit van de noodremhulp. Ook de montageplaat voor sneeuwploegen wordt er gepresenteerd.
Nog meer MAN-voertuigen zullen er te zien zijn op de stands van de verschillende opbouwfabrikanten en in de live demonstratie ‘VAK Truck in Action’.
IFAT is ‘s werelds toonaangevende vakbeurs voor water-, afvalwater-, afval- en grondstoffenbeheer. Deze vindt plaats van 13 tot 17 mei 2024 in München.
Bron: MAN Truck & Bus