2D, 3D-GPS en total station, voor sommige machinisten klinken deze woorden als muziek in de oren. Anderen verschuilen zich liever achter de eerste beste boom. Om toch iedereen te kunnen helpen met deze toch wel technische hoogstandjes richtte Vincent Montreuil twee jaar terug 3DG op. Een bedrijf die helpt bij de montage en uittekenen van 3D–plannen voor zowat elk systeem op de markt. Terra sprak met Vincent over de wereld van het 3D tekenen en gebruiksgemak ervan.
Terra: Hoe ben je in de 3D wereld terechtgekomen?
Vincent Montreuil: “Eind jaren 1990 ben ik afgestudeerd als topograaf in Gent. In het begin deed ik vooral kleine opmetingen als topograaf en landmeter tot er een vacature vrijkwam in Wallonië. Ik ben toen redelijk snel aangenomen en doordat ik perfect tweetalig ben, werd ik toen al na twee weken gepromoveerd tot werfleider. Begin 2002 had ik het geluk dat ook deze firma als één van de eerste bedrijven begon te experimenteren met 3D–systemen. Ik heb toen ook de mogelijkheid gekregen om voor de 3D–machines de plannen te maken en de machine te kalibreren. Daar heb ik toch wel de microbe voor de 3D–systemen opgelopen,” lacht Vincent. “Na enkele jaren, waarin ik machines heb gekalibreerd van een kleine Bobcat tot een Caterpillar D8, ben ik terug in Vlaanderen gaan werken. Daar heb ik voor een firma gewerkt die vooral snelwegen vernieuwde met 3D– machines. Daar hebben we toen ook de eerste freesmachine met total station opgestart.”
Terra: Hoe is 3DG van de grond gekomen?
VM: “3DG is eigenlijk begonnen door een kleine vriendendienst. Op een avond kreeg ik telefoon van een vriend die dringend hulp nodig had bij het tekenen van een 3D–plan. Na een avond tekenen, kon die de dag erna perfect verder werken. Niet veel later kreeg ik verschillende aanvragen binnen om 3D–plannen op te maken voor, je raadt het wel, collega’s van die ene vriend die ik toen geholpen heb. Een paar weken later werd 3DG opgericht, omdat er zoveel aanvragen binnenkwamen. Momenteel werk ik met alle verschillende systemen op de markt en doorheen het land onder het motto: 3DG zegt nooit neen.”
Terra: Je hebt de 3D–technologieën in zijn kinderschoenen zien staan, hoe is dat allemaal verlopen?
VM: “In het begin werkten we met radiobakens. Dat is een techniek die vandaag alleen maar wordt toegepast waar er echt heel slecht bereik is. Deze bakens gaven dan kleine correcties door naar de kraan die alles verwerkte tot de correcte gegevens. In 2007 deed de simkaart zijn opkomst en werd alles veel eenvoudiger en efficiënter. De correcties werden nu doorgestuurd via het internet naar de simkaart van de kraan. Deze correcties komen van verschillende bakens die verspreid staan in België. Zij krijgen ruwe satellietgegevens binnen die dan in de kraan worden verwerkt met de ruwe satellietgegevens van de kraan zelf tot een precisie van 1,5 cm.“
Terra: Wat zijn de verschillen juist tussen 2D, 3D-GPS en Total Station?
VM: “Met een 2D–machine kan je werken in één bepaald vlak zonder hellingen. In het plan noemen wij dit de X en Y as. Een 2D–machine is goed als je alles vlak wilt uitwerken, bijvoorbeeld bij het graven van een put zonder hellingen. Met een 2D–machine werk je ook altijd met een laserontvanger. Wanneer je echter wilt beginnen werken met een bepaald hoogteverschil, dan komt de Z-as erbij en werken we met een 3D-GPS systeem ofwel het systeem met de 3D–schotels op de kraan en de simkaart. Echter heeft dit systeem ook beperkingen naar bereik toe. Onder bomen, bruggen en in tunnels werkt dit systeem echter niet. Dan moet je overschakelen naar totaal station. Hierbij wordt één prisma op de machine geplaatst die communiceert met een totaal station op de site zelf. Het is ook tot op de millimeter nauwkeurig terwijl een 3D-GPS systeem tot op de anderhalve centimeter nauwkeurig is. Het gebruik van total station is ook al standaard geworden bij het uitgraven van een wegbedding voor de fundering.“
Terra: Als je momenteel een nieuwe kraan koopt, moet je dan kiezen voor zo’n soort systeem?
VM: “Ja en meteen voor een 3D–systeem. Het is misschien wel meteen duurder dan een 2D–systeem, maar de praktijk leert me dat de overstap van een 2D– naar een 3D–systeem meestal gebeurt binnen de eerste maanden na de aankoop van het 2D–systeem. Het jammere van de zaak is dat een upgrade van een 2D–systeem naar een 3D–systeem duurder is dan als je meteen voor zo’n 3D–systeem kiest. Een 2D–systeem is goed voor een tuinaannemer of kleine grondwerken die geen hellingen moet uitgraven. Van zodra er hellingen worden uitgegraven, is het beter om over te schakelen naar een 3D–systeem. Een bijkomend voordeel is ook de mobiliteit die je hebt als je met een 3D-systeem werkt. Met een 2D–systeem zit je vast en moet je de kraan opnieuw kalibreren als je bijvoorbeeld even de andere kant van de werf bezoekt. Dit heb je niet met een 3D–systeem. Grote aannemers zijn ook altijd opzoek naar kranen met dergelijke systemen en je verhuurprijs ligt ook een stuk hoger dan een kraan zonder 3D.”
Terra: Zijn de systemen nog even complex als in de beginjaren?
VM: “Totaal niet, dergelijke systemen hebben ook de technologische vooruitgang van de voorbije jaren niet gemist. Ze zijn vaak eenvoudig te instaleren en gebruiksvriendelijk opgesteld. De machinist hoeft de USB-stick maar in te lezen in de machine en je kan meteen starten met de graafwerken. Vaak zie ik toch dat sommige machinisten moord en brand schreeuwen als men verplicht om met zo’n soort systeem te werken. Na het aanleren willen ze toch stuk voor stuk de kraan niet meer verlaten. Je weet meteen alle hoogtes, dieptes en grenzen van je plan. Aan dergelijk systeem komt ook geen landmeter meer te pas enkel een topograaf om het plan te tekenen. Ook daar wordt een grote kost uitgespaard doordat de landmeter niet meer hoeft langs te komen op het perceel zelf. Een plan opmaken 3D, afhankelijk van de complexiteit, komt goedkoper uit.”
Terra: Wat heeft de 3D-sector nog in petto voor ons?
VM: ‘Ik probeer zelf altijd up-to date te zijn met de nieuwigheden in de sector. ‘s Avonds lees ik vaak nog verschillende magazines en online artikelen. Wat me vooral nu aanspreekt zijn de nieuwe kranen van Caterpillar en Komatsu. Zij kunnen volledig automatisch een 3D–model uitwerken. Ook naar afwerking zijn alle kranen een stuk verbeterd. Ze zijn veel preciezer in het werken en kunnen ook afgraven zonder hakken of stoten. Hopelijk kunnen we in de toekomst werken vanuit een gebouw en moeten we zelf niet meer fysiek aanwezig zijn op de werf. Naar veiligheid toe op de werf zou dit een groot pluspunt zijn. De technologie is er, echter zie ik dit zelf nog niet meteen gebeuren in België met ons druk bebouwde straten waarin we vaak moeten werken.”