Hoe verder je West-Vlaanderen intrekt, hoe groter de kans dat je het opvallende oranje bedrijfskleur van Aannemingen Vanlerberghe op de plaatselijke werven ziet verschijnen. 90 Jaar al bestaat het bedrijf, maar die gezegende leeftijd betekent niet dat innovatie geen plaats heeft in het bedrijf, wel integendeel. Dat werd onlangs nog bewezen toen het bedrijf investeerde in een SQ80 volautomatische snelwissel met X32 SQ80/S80 tiltrotator, inclusief
besturingssysteem Quantum.
‘Momenteel loopt onze portefeuille met orders over,’ steekt bedrijfsleider Hendrik Vanlerberghe van wal. ‘Onder meer dankzij onze specialisatie in rioleringswerken vinden spelers ons voor allerlei projecten in die sector. Dankzij onze opgebouwde expertise kunnen we dat type werken snel en correct uitvoeren. Zo werden we onlangs ingeschakeld voor de herstelling van een persleiding van Aquafin te Blankenberge. Tussen de offerte , uitvoering en oplevering lagen slechts enkele weken. In Beernem zijn we dan weer bezig met een werf waar we als één van de eerste bedrijven in de riolering sector de waterglasinjectie techniek toepasten omdat de bemaling in een volledig gesloten bouwkuip moest worden uitgevoerd. Daarbij worden injectiebuisjes -700 stuks op een tracé van 300 meter- op een diepte van 7 meter aangebracht. Een Nederlands bedrijf injecteert vervolgens een dichtende watergel in die buisjes, waardoor de bodem waterdicht wordt afgesloten. Na enkele weken verdwijnt die gel -in tegenstelling tot beton of groutinjectie- en wordt de bodem terug waterdoorlatend. Een mooi staaltje milieutechnologie.’
Ook innovatie bij machines
‘In de rioleringswerken zijn er soms zeer specifieke taken, die om een aangepaste machine vragen. Zo hebben we voor onze CAT 330 F een triple boom op maat laten maken op basis van ons eigen ontwerp. Het eerste broekstuk was daar 70 cm hoger. Bij een standaard triple boom kan je minder diep en ver graven in vergelijking met een monoboom, maar dat is bij rioleringswerken uiteraard niet zo handig. Ondertussen zijn er al een tiental van die VA + machines met ons ontwerp verkocht.’
‘Ons machinepark is verder zeer divers opgebouwd: We beschikken hoofdzakelijk over Caterpillar machines, maar ook Hitachi, Kobelco, Komatsu en sinds kort vind je hier ook een 3-tal Liebherr graafmachines terug. Voor de aanschaf laten we ons leiden door meerdere factoren: de prijs is niet steeds bepalend, de technische meerwaarde van de machine ten opzichte van een ander merk is zeker even belangrijk maar ook serviceniveau en inspraak van de machinist spelen een belangrijke rol. Sommige hebben een duidelijke voorkeur voor een merk. Sinds kort speelt ook de levertermijn en beschikbaarheid van een bepaald type een rol. Dat speelde bijvoorbeeld mee bij de aanschaf van onze nieuwe Liebherrs met triple boom, deze kon Cat op moment van de aankoop niet leveren.’
Machinist aan het woord: Stijn Lataire
Innovatie blijkt dus wat de rode draad doorheen de activiteiten van het bedrijf, mee gevoed door de specifieke taken in rioolwerken. Eén van de machinisten die actief is voor Vanlerberghe in dit segment is Stijn Lataire. Hij vertelt ons wat meer over de taken die hij frequent uitvoert, en welke aanbouwdelen hij daarvoor inzet. Stijn Lataire: ’Ik werk sinds december vorig jaar op een gloednieuwe Liebherr 930. Die is onder meer voorzien van een snelwissel SQ80 van Steelwrist met tiltrotator. Ik heb altijd al veel interesse gehad in dergelijke systemen, ik heb ook al eerder gewerkt met dit soort opbouw. Ik lees bovendien veel over de materie en ben goed op de hoogte van de voor- en nadelen van de diverse aanbieders. Dat is ook de reden waarom ik de aankoop van de Steelwrist combinatie verdedigd heb bij Hendrik.’
Zeer divers inzetbaar
‘6 maand na de aankoop kan ik beamen dat al het goeds dat over dit systeem verteld wordt, ook 100% klopt. Je hebt even nodig om er gewoon aan te raken, maar eens dat proces achter de rug is wil je niks anders meer. Ook het slijtagegedrag van het S-systeem vind ik veel beter. De geharde pennen zijn een pak robuuster in vergelijking met andere systemen en de speling is veel minder. Ik vind persoonlijk ook het aanpikken eenvoudiger.’
‘Ik gebruik mijn snelwissel voor zeer diverse aanbouwdelen. Ik denk onder meer aan palletvork, een trilblok, een palenheier met grijparmen, verschillende verdichtingstoestellen, een zelfgebouwde buizenduwer, een speedypipe, een sorteergrijper, een kernboormachine en 3 verschillende bakken. Dankzij de tiltrotator maakt het ook niet uit hoe die gepositioneerd zijn en hoe je machine staat, je kan ze in elke mogelijke stand aanpikken. Je kan ook graven in alle mogelijke richtingen, dat draagt verder bij aan je werksnelheid. Het gebeurt overigens vaak dat collega-aannemers of onderaannemers een kijkje komen nemen naar mijn set-up, net omdat ze zien hoe snel het gaat.’
Hendrik Vanlerberghe pikt in: ‘Het is moeilijk om een getal op de verbeterde productiviteit te kleven. Het hangt wat af van werf tot werf, maar soms is het verschil enorm. Je werkt niet alleen sneller door het makkelijk omschakelen tussen de taken, in sommige gevallen kan je zelfs een extra kraan en machinist uitsparen. Reken maar uit wat je dat oplevert op een werf van pakweg 20 dagen. Al moet je wel goed weten hoe je het systeem gebruikt. Een secure, vaste machinist die weet hoe de technologie werkt en meedenkt is een groot voordeel bij het werken met deze opbouw. Voor een leek lijkt het misschien eenvoudig, maar het had toch wat voeten in de aarde voor we het systeem optimaal konden gebruiken. Meer specifiek was er een extra koppelstuk vereist tussen de SQ snelwissel en de machine van Liebherr. Na contact tussen wijzelf, Steelwrist, de servicepartner en de machinist werd dat technisch opgelost door een automatische kopplaat te ontwikkelen. Die samenwerking op technisch gebied is voor ons toch een meerwaarde, maar dat geldt voor elke leverancier waar we mee willen samenwerken.’
Alain Janssen (Steelwrist): ‘We hebben veel gecommuniceerd met machinist Stijn Lataire van in het prille begin. Zijn terugkoppeling was zeer oprecht en waardevol. Ook Christ Amerlynck van onze regionale servicepartner speelde een belangrijke rol bij de optimalisering van het systeem.’ ‘In principe kan je het SQ systeem op eender welk merk inzetten, nu ook op machines van 8-9 ton (SQ50) tot en met 70 ton (SQ90). Voor elk merk hebben we een efficiënte oplossing op maat. ‘Wij werken met het Open-S systeem voor de snelwissel. De koppeling tussen uitrustingsstuk en machine verloopt volautomatisch en volgens een open standaard. Dat het een open systeem is,maakt het breed inzetbaar. Er stappen steeds meer fabrikanten op de kar. In ons land zal het SQ marktaandeel momenteel tegen de 10 % draaien, maar dat percentage is snel stijgend. In Nederland zitten we bijvoorbeeld al aan 30%.’
Hendrik Vanlerberghe: ‘Ik verwacht ook dat het Open-S systeem binnen enkele jaren de standaard zal worden, want er komen meer leveranciers die deze technologie inzetten. Maar je mag wel niet uit het oog verliezen dat het een zekere investering vraagt. Wij beschikken bijvoorbeeld over 200 tools op het CW-systeem. Die allemaal meteen vervangen is niet aan de orde, maar ik verwacht wel dat we geleidelijk aan zullen overstappen. De eerste stappen worden daar momenteel voor gezet.’
Stijn Lataire beheert sinds een tweetal jaar een pagina op Facebook en Instagram waarop hij zijn dagelijkse avonturen als kraanmachinist laat zien. U kan hem volgen op de Facebookpagina ‘Proud Excavator Operator’ of via ‘proud_excavator_operator’ op Instagram.
Vanlerberghe in het kort
Vanlerberghe is nog een echt familiebedrijf, het werd in 1932 opgericht door Odiel Vanlerberghe, de grootvader van huidig zaakvoerder Hendrik. Vandaag bestaat de groep uit 3 bedrijven. De grootste pijler vormt het wegenbouwbedrijf Aannemingen Vanlerberghe, dat gespecialiseerd is in rioleringswerken. In deze tak zijn momenteel meer dan 50 werknemers aan de slag. Omni-Tech is een funderingsbedrijf, daarvoor zijn een tiental personen actief. De derde pijler is DeVa Recycling, waar de activiteiten van de breekwerf en betoncentrale zijn ondergebracht. Ook daar zijn een tiental werknemer werkzaam.
Tekst: Sammy Soetaert