Michel Michiels komt om 16 uur met zijn knalgele vrachtwagen van Inter Exceptionnel om de hoek gereden. Met de nodige verlichting valt de vrachtwagen meteen op en steelt hij de blikken van elke vrachtwagenliefhebber. Vandaag staat een transport van een breker op de planning. Het 75 ton zware gevaarte moet 40 km verder worden afgeleverd. Een bijna dagelijkse klus voor Michel.
Inter Exceptionnel
Michel Michiels, de vaste chauffeur in de Volvo-vrachtwagen en ook de baas van het bedrijf, heeft een rijke geschiedenis als vrachtwagenchauffeur. In 1982 begon hij bij een loon- en verhuurbedrijf in Kasterlee als dieplader chauffeur en kraanman. Daarna trad Michel in dienst bij een transportbedrijf uit Laakdal als vaste dieplader chauffeur. Hier deed hij vooral internationaal en groot transport om dan uiteindelijk in het transport van brekers te belanden. Bij diezelfde firma is hij in 1999 als planner en commerciële kracht aan de slag gegaan, maar de grote stap kwam in 2002. Toen heeft Michel zijn eigen zaak opgericht. Hij begon met een 4-as semi-dieplader en is stilaan uitgegroeid tot drie vrachtwagens en vier trailers. In 2009 werd er geïnvesteerd in de eerste dieplader en enkele jaren later, in 2012, stond de eerste zwaar-transport vrachtwagen op de oprit. In 2013 kwam dan de Nootenboom-dieplader die Michel gebruikt om de breker te transporteren. Na deze aankoop ging de focus volledig op zwaar transport tot 75 ton. Een van de grootste projecten die de firma dit jaar mocht uitvoeren, was het transport van een brug waarvan het grootste deel 22 meter lang was en 5 meter breed. Voor dit project werd er in totaal 16 keer gereden. Vandaag beschikt Michel over meer dan 30 traject vergunningen voor België om zijn klanten op een snelle manier te kunnen bedienen.
De vrachtwagen en dieplader
Het paradepaardje van Michel is de Volvo FH16 750. Het topmodel van Volvo is uitgerust met een zescilinder in lijn motor van 16 liter die maar liefst 750 pk levert en een koppel heeft van 3.550 Nm bij een toerental van 950 toeren per minuut. De vrachtwagen is full option en is zelfs uitgerust met een hoogtemeter. Zo kan Michel de hoogte van bruggen aflezen vanuit de cabine. “Dit is handig als ik nog eens een transport moet doen langs dezelfde route. Ik moet dan niet meer vooraf de route verkennen en zo ik de mogelijke knelpunten vanuit mijn bureel doorgeven”, vertelt Michel. Vele begeleiders van uitzonderlijk transport hebben deze hoogtemeter, maar op een vrachtwagen is dit redelijk uitzonderlijk.
De trailer is een Nootenboom dieplader met een dolly. Hierop kan Michel een gewicht transporteren van 75 ton, zonder dolly is dit 47 ton. De firma beschikt ook over een kleinere trailer voor transport tot maximaal 40 ton. Achteraan is de trailer uitgerust met pendelassen om goed door de bochten te komen.
Te vervoeren materiaal
De Volvo FH750 heeft voor deze route een Gipo Kombi 130FDR DA breker op de trailer staan. Het is voor Michel de 140ste breker dit jaar van om en bij de 70 ton. De breker is uitzonderlijk omdat het de eerste van de nieuwe generatie is in de Benelux. De breker maakt namelijk gebruik van een bijzonder aandrijfsysteem van de rotor, die verzwaard is naar 12 ton. In dit concept wordt geen gebruik meer gemaakt van de olie om de rotor aan te drijven. Hierdoor stijgt de capaciteit en heeft de machine toch een laag verbruik. Daardoor kan de breker, die aangedreven wordt door een CAT C15 motor met een vermogen van 600 pk, een gemiddelde gebroken tonnage halen van 350 ton per uur met een gemiddeld verbruik van 34 liter. De breker is ook uitgerust met een draaibare en op en neer gaande topmagneet van 6 ton, een dubbeldeks onafhankelijke verlengde voorzeef van 3.5 meter, driedeks verlengde nazeef en een vast opgebouwde windzifter om gebroken fracties te reinigen van hout en plastic. Dit zorgt ervoor dat de breker een werk klaar gewicht heeft van maar liefst 96 ton. Voor het transport wordt de breker gedemonteerd: de magneetband van 6 ton en de transportbanden worden apart vervoerd. Na deze demontage weegt de breker nog maar 75 ton, ideaal voor het transport. Het terug monteren van de breker na transport duurt gemiddeld 30 minuten tot een uur.
Het transport
Voor ieder transport bekijkt Michel eerst of hij een bestaande vergunning kan gebruiken voor de opdracht. Standaard heeft Michel zo’n 30 vergunningen bij de hand die het volledige jaar doorlopen, maar vaak moet Michel nog een extra vergunning aanvragen voor het transport. Daarna moet de begeleiding 24 uur op voorhand worden aangevraagd en moeten alle details over het transport doorgegeven worden aan de juiste instanties. Voor de rit wordt er nog een laatste controle gedaan van de combinatie: kloppen de bandenspanningen nog en zijn alle signalisatieborden mee. Bij het laden van grote brekers wordt de trailer meestal uitgeschoven om een betere gewichtsverdeling te hebben en om het uitsteken van delen van de breker zoveel mogelijk te vermijden. De breker is maar liefst 22 meter lang en steekt na het uitschuiven toch nog een beetje uit. Als de breker geladen is, is het wachten tot het 18 uur is, want tussen 16 en 18 uur mag er niet worden gereden met uitzonderlijk transport op de wegen. Dit noemt men de spertijd en bestaat om ervoor te zorgen dat het uitzonderlijk transport niet door de avondspits moet.
Na een rit van ongeveer 40 kilometer komt Michel aan rond 20 uur op de afgesproken locatie. Daar wordt de breker uitgeladen en na een klein uurtje kan Michel huiswaarts vertrekken. Terug een geslaagd transport!