Wat vlak na de Tweede Wereldoorlog begon met een klein kraantje en een vrachtwagen, groeide doorheen de jaren uit tot een gekende aannemer in de rand rond Brussel. Tot voor kort was het bedrijf nog gevestigd in Humbeek dorp, daar waar het ooit begon, maar begin vorig jaar trok de firma naar een nieuw bedrijfsgebouw in Grimbergen. Terra schoof daar aan tafel bij Yves en Isabelle Emmerechts, die graag meer vertelden over Emmerechts BVBA.
Yves en Isabelle zijn ondertussen de derde generatie in het bedrijf. Grootvader René Emmerechts had in Humbeek een melkronde. Om zijn dagen beter te vullen kocht hij in 1948 een kleine vrachtwagen en bij Fuchs, dat langsheen de A12 ligt, een kraantje. In de jaren die volgden kwam er een vrachtwagen bij, werd een extra kraantje gekocht, en zo groeide de zaak.
Na 70 jaar weg uit het dorp
Het bedrijf startte in Humbeek aan de kerk. In tegenstelling tot vele andere grondwerkers was dit voor Emmerechts geen probleem. “Toen bompa begon, waren het andere tijden, er was veel meer activiteit in de dorpskernen. De mensen rond het bedrijf waren van dezelfde leeftijd als onze grootvader, en nadien onze vaders, ze groeiden samen op, en zoals het dorp groeide, groeide ons bedrijf. Wij hoorden er bij, en dat merkten we ook aan de mensen rond ons.” Het bedrijfsterrein in de dorpskern werd echter te klein, een verhuis drong zich op. “Ons nieuw terrein geeft meer mogelijkheden voor tijdelijke opslag, onderhoudswerken aan onze machines en we liggen beter qua aansluiting op snelwegen”, verduidelijken Yves en Isabelle.
Afzetgebieden
Op het nieuwe terrein is er ruimte om de grond zelf af te zeven. Omdat Emmerechts geen eigen breekwerf heeft, wordt het afgezeefde puin afgevoerd naar een erkend verwerker. De gezeefde grond die hergebruikt mag worden, komt terecht op vergunde afzetgebieden verspreid over Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant. Waar kan, wordt het verspreiden en egaliseren van de grond op het afzetgebied zelf gedaan, waar nodig wordt de hulp van een collega grondwerker ingeroepen. Volgens Yves zijn goede contacten met collega’s cruciaal voor bedrijven zoals Emmerechts.
Kleine uitbreiding
Grond- en afbraakwerken zijn de hoofdzaak voor de firma. De meeste werken worden in eigen beheer uitgevoerd, maar soms wordt er ook in onderaanneming gewerkt. Naast de grond- en afbraakwerken heeft de firma ook enkele vrachtwagens. Die worden ingeschakeld voor de omliggende bedrijven, dit onder zusterbedrijf Emmerechts en Zonen bvba. Sinds kort voert Emmerechts ook kleine wegeniswerken uit. “Enerzijds hebben we de machines voor die kleine wegeniswerken, anderzijds kregen we ook meer de vraag om dergelijke zaken uit te voeren. De stap was dus klein”, vertelt Yves.
Het werkgebied van Emmerechts strekt zich uit over de driehoek Brussel-Gent-Antwerpen. Er worden ook geregeld werken in Brussel centrum uitgevoerd. Langs de rand van de stad brengt dit geen problemen mee, wanneer er meer naar het centrum of het zuiden van Brussel moet gewerkt worden is het wel rekening houden met files. Ook voor het verplaatsen van machines moet er rekening gehouden worden met bepaalde beperkingen van de wegen. “Als je uw weg kent in de stad valt het al bij al mee”, lacht Yves. “Vooraleer onze chauffeurs aan hun rit beginnen raadplegen de meesten de route online. Een heel verschil met de wegenatlas van vroeger.”
Machinepark op maat
Wat ooit begon met een kleine kraan en vrachtwagen, groeide uit tot een mooi machinepark in eigen beheer. Bij Emmerechts staan er geen giganten op het terrein, er wordt gekozen voor machines die passen binnen de projecten die uitgevoerd worden. Qua vrachtwagens werd er vroeger steevast gekozen voor Mack, maar toen de verdeler een 20-tal jaar geleden stopte, maakte de laatste Mack plaats voor Volvo. In totaal rijden er acht eigen vrachtwagens rond. Binnenkort worden dat er tien, twee nieuwe trekkers zijn op komst om de vloot aan te vullen. Wanneer nodig worden vrachtwagens bij gehuurd. Kranen zijn van Volvo en Caterpillar. Yves heeft geen voorkeur voor één van de twee merken, ze zijn aan elkaar gewaagd. Voor binnen afbraken beschikt de firma over verschillende minigravers van 800 tot 1.500 kilogram. De zwaarste kraan is een 36 tons binnendraaier van Volvo. Deze laatste werkt voltijds in verhuring bij een collega-aannemer om rioleringen te plaatsen. Grond en puin worden afgezeefd met een Terex Finlay zeef. Twee Volvo 30 tons wielladers en een Caterpillar D4 vervolledigen de vloot.
3D GPS
De Caterpillar D4 is sinds eind vorig jaar uitgerust met een gps-systeem. “De investering in een gps- systeem werd nodig”, verduidelijkt Yves. “Door kaarten te laten opmaken en deze in het systeem te laden, kan er vlotter en nauwkeuriger gewerkt worden. Gedaan met koorden spannen en lood trekken. De kans op vergissingen is ook veel kleiner.” Door het gebruik van gps wordt er minder grond verzet, wat op het einde minder verbruik van brandstof en minder slijtage van de machine betekent, een pluspunt voor onszelf en de klant. Ook bij het opvullen van storten komt de gps van pas, de terreinen liggen direct volgens plan zonder dat er extra werk nodig is. De vakkennis van “meer ervaren” machinisten wordt sterk gerespecteerd door Yves. “Een goede bull-chauffeur ziet het terrein met zijn ogen, maar voelt het niveauverschil in zijn buik”, lacht hij.
Een trouw team
Emmerechts en Emmerechts en Zonen bvba stellen in totaal 20 mensen tewerk. De drie broers Etienne, Luc en Gerrit volgenden vader René op en sinds enkele jaren is ook de derde generatie actief in beide firma’s zijnde Yves, Kristof, Janick en Isabelle. Enkele van de werknemers zijn nog begonnen onder de drie broers, de nieuwe, jonge werknemers zijn beginnen werken onder de derde generatie. Zo volgen de generaties zich op in het bedrijf en gaat er geen kennis verloren. Emmerechts werkt met een trouw team. “Iedereen is vrij van zijn of haar gedacht te delen”, zegt hij, “Ook al kan dat eens botsen. Maar dat wil niet zeggen dat je uit elkaar moet gaan. Zo lang een discussie ook uitgepraat kan worden zijn er geen problemen. Ik besef dat ik als werkgever naar mijn werknemers moet luisteren. Het zijn uiteindelijk zij die het bedrijf dragen.” “Een goede band tussen de gasten en ons is van groot belang voor goede resultaten en een toffe werksfeer”, vult Isabelle aan.
Een goede machinist is niet zo maar te vervangen volgens Yves. “Een goede machinist kent zijn machine, maar kent ook het werk. Dat is in onze sector van onschatbare waarde. Maar niet alleen de machinisten zijn van tel bij Emmerechts, ook de werknemers in de aanleg en de chauffeurs worden enorm geapprecieerd voor hun toegevoegde waarde en inzet.”
Naast een goede uitvoering op de werven is de administratieve opvolging en ondersteuning van groot belang. Hiervoor zorgt Isabelle samen met Iris, de partner van Yves.
Elke machinist heeft zijn kraan, elke chauffeur heeft zijn vrachtwagen. Dit zorgt enerzijds voor vlot werken, omdat ieder zijn machine of vrachtwagen kent, anderzijds worden de machines beter onderhouden net omdat het ‘hun’ machine is. Bij de keuze voor nieuwe machines of vrachtwagens wordt dan ook rekening gehouden met wat de chauffeurs zeggen. “De jongens brengen meer tijd door in hun machine dan dat ze thuis in de zetel zitten. We hebben dus graag dat ze hun er ook in thuis voelen.”
Emmerechts BVBA is een echt familiebedrijf. Het ontstond in de jaren 40, toen de grootvader van Yves en Isabelle, aan de slag ging met een kraantje en vrachtwagen. Tot voor kort was het bedrijf gevestigd in het dorp van Humbeek, maar begin vorig jaar werd er verhuisd naar een terrein in de industriezone aan de Grimbergse Verbrande Brug.
In totaal werken er 20 werknemers bij Emmerechts, waaronder de drie broers Etienne, Luc en Gerrit en de derde generatie Emmerechts: Yves, Kristof, Janick en Isabelle. Yves maakt de offertes en regelt de planning, Isabelle neemt het administratieve werk voor zich.De belangrijkste werken zijn grond- en afbraakwerken, daarnaast voert Emmerechts ook kleine wegeniswerken en transporten uit. Deze laatste worden uitgevoerd door zusterbedrijf Emmerechts en Zonen bvba.