Yanmar Compact Equipment EMEA heeft een nieuwe toevoeging aan zijn toonaangevende rupsdragerportfolio onthuld. De nieuwe generatie C50R-5A combineert compacte afmetingen, indrukwekkend vermogen en ongeëvenaarde duurzaamheid met een uniek onderstel dat uitblinkt in zelfs de meest uitdagende omstandigheden.
Met de Yanmar Stage V-conforme 111pk (83,2kW) 4TNV94FHT motor met directe injectie levert de C50R-5A een koppel van 410 Nm bij 1700 rpm. De motor is uitgerust met een common-railsysteem en een volledig elektronisch motormanagementsysteem, zodat het vermogen precies wordt geleverd wanneer dat nodig is. De drager kan snelheden tot 9,5 km/h halen, terwijl de 121-liter brandstoftank ervoor zorgt dat er minder vaak hoeft te worden bijgetankt. De motor maakt gebruik van uitlaatgasrecirculatie (EGR) om de NOx-uitstoot te verminderen, naast een dieseldeeltjesfilter (DPF) en selectieve katalytische reductie (SCR) technologie om de impact op het milieu tot een minimum te beperken. De dieseloxidatiekatalysator in de DPF is onderhoudsvrij, wat de C50R-5A helpt om onderhoudsintervallen van 500 uur te halen.
De robuuste drager is verkrijgbaar in twee verschillende configuraties, een standaard driezijdig model (C50R-5A) en een draaivat (C50R-5ATV). Het standaardmodel kan elke zijde afzonderlijk openen (links, rechts, achter), heeft een bodemvrijheid van 658 mm en kipt onder een hoek van 65 graden. Bij de C50R-5ATV is de hele bak gemonteerd op een draaiframe dat 90 graden naar links of rechts kan draaien. Hierdoor kan de transporteur materiaal nauwkeurig storten terwijl hij langs een sleuf rijdt.
De C50R-5A kan tot 3.800 kg (standaard) en 3.500 kg (draaibaar vaartuig) vervoeren. In combinatie met zijn totale breedte van 2,2 meter, zijn lengte van 4,54 meter en zijn vermogen om ter plaatse in zeven seconden 360 graden te draaien, toont dit perfect aan dat de carrier in zijn klasse de beste prestaties levert.
Dit vermogen is deels te danken aan de volledig nieuwe HST-transmissie van Yanmar. Dankzij automatische hydraulische drukaanpassingen kan de C50R-5A soepel draaien zonder dat de motor afslaat, waardoor hij gemakkelijker en sneller te bedienen is.
Het chasis van de C50R-5A maakt gebruik van een hydraulisch spansysteem dat de stilstandtijd aanzienlijk vermindert doordat de rupsbanden niet meer hoeven te worden gespannen, waardoor de totale eigendomskosten dalen. Elke rol is gemonteerd op vrij bewegende onderstellen voor een betere schokdemping, een langere levensduur van de onderwagen en een comfortabelere rit. De 450 mm brede rupsbanden helpen ook om het gewicht van de carrier gelijkmatig te verdelen – zelfs volledig geladen heeft de C50R-5A een bodemdruk van slechts 32,4kPA.
Met zijn toonaangevende ervaring in het ontwerpen van de meest betrouwbare rupsdragers op de markt, weet Yanmar hoe een machine gemaakt moet worden die eenvoudig en intuïtief te bedienen is. De servogestuurde rijhendels zijn gemakkelijk te gebruiken, terwijl de lengte ervan een indrukwekkende precisie biedt, vermoeidheid vermindert en de productiviteit verhoogt. Een digitale LCD-interface voorziet de machinist van essentiële machine-informatie met betrekking tot status, fouten, waarschuwingen en DPF-onderhoudswaarschuwingen.
Een ander hoogtepunt van de C50R-5A is de omkeerbare geveerde stoelconsole. Dit betekent niet alleen dat de bestuurder altijd in de rijrichting kan kijken, maar het verhoogt ook aanzienlijk de veiligheid op het werkterrein. Er is voldoende ruimte en beenruimte in de cabine en alle schakelaars bevinden zich dicht bij het LCD-scherm om de zichtbaarheid en het bedieningsgemak te verbeteren.
Zoals bij alle Yanmar-machines was veiligheid een belangrijke prioriteit bij het ontwerp van de C50R-5A. De cabinestructuur voldoet aan de ROPS-certificering (Roll-Over Protective Structure) en de FOPS-certificering (Falling Object Protection Structure) niveau 1, terwijl de naar de lading gerichte zijde verder wordt beschermd door een stalen rooster. Om de veiligheid ter plaatse te maximaliseren, zijn alle onderhoudspunten bereikbaar vanaf de grond, met veiligheidstreden en een railing voor toegang tot het motorcompartiment.