HCME (Hitachi Construction Machinery Europe) breidt zijn Zaxis-6 graafmachineserie verder uit met een ruim aantal nieuwe rupsgraafmachines, evenals vier mobiele graafmachines. Alle machines zijn vanaf 2017 verkrijgbaar.
Naast introductie van de Stage 4-emissienormen, is er ook werk gemaakt om de totale gebruikskost van deze Hitachi-6 producten zo laag mogelijk te houden.
Nieuwe rupsgraafmachines
Waren bij de rupsgraafmachines reeds eerder een aantal topmodellen van de Zaxis-6 serie uit de middelgrote klasse geïntroduceerd, dan voegt Hitachi daar nu de modellen bij die gaan van 13 tot 21 ton (ZX130-6, ZX160LC-6, ZX190LC-6 en ZX210LC-6), evenals twee modellen met korte draaicirkel (ZX135US-6 en ZX225USLC-6/USRLC-6) en een aantal graafmachines met versmalde onderbouw (ZX130LCN-6, ZX190LCN-6, ZX210LCN-6 en ZX240LCN-6).
Bij de grote graafmachine (> 50 ton) worden de ZX690LCH-6 en de ZX890LCH-6 toegevoegd.
Om de prestaties te verbeteren en de efficiëntie te verhogen bracht Hitachi aan de Zaxis-6 serie een 200-tal wijzigingen aan t.o.v. Zaxis-5 serie. De meest opvallende zijn uiteraard deze aan motor en hydraulisch systeem.
In de Stage 3b-versie (Zaxis-5) waren de Isuzu-motoren uitgerust met de CEGR-techniek. Daar komt nu DOC-filter en SCR-techniek (Adblue gebruik) bij.
Ook het hydraulisch systeem werd verder verfijnd. De kleinste modellen (13 (en 13,5) en 16 ton model), resp. met 107 (78,5 kW) en 117 pk (86 kW) motor blijven uitgerust met twee axiale variabele plunjerpompen. Om de terugstroom naar de olietank te beperken, gebeurt de aansturing nu met het HIOS IV recirculatiesysteem, een verbeterde versie van HIOS III.
De drie grotere modellen (19, 21 en 22,5 ton model) allen met een 175 pk (128 kW) motor blijven uitgerust met 3 axiale variabele plunjerpompen voor een gescheiden olieaanvoer naar de cilinders van bak, arm en boom. De aansturing gebeurt nu met TRIAS II, een TRIAS I upgrade.
Deze verder geoptimaliseerde elektrische aansturing zorgt voor een verdere daling van het verbruik. Volgens Hitachi kan dit in bepaalde gevallen oplopen tot 12% minder verbruik.
Andere verbeteringen zijn: de console in de cabine die vervaardigd is uit duurzame AES-kunststof en bestand is tegen de inwerking van uv-straling, duurzame verbindingen op de hydraulische retourleidingen om het risico op olielekken te verkleinen, ver opengaande motorkappen voor gemakkelijke toegang en versterkte platen op het looppad van het platform voor extra veiligheid.
Tekst: Luc Vande Ginste