De ZH210-6, de nieuwe 22 ton hybride is de opvolger van de ZH210-5. Hitachi maakte er werk van om het brandstofverbruik op deze hybride verder terug te schroeven. Blijkbaar met succes, daar Hitachi deze hydraulische graafmachine lanceert als de zuinigste Hitachi in zijn klasse.
De nieuwe krachtbron bestaat uit een combinatie van een kleine 99 pk (73 kW) dieselmotor en een 60 pk (44 kW) elektrische hulpmotor. Een duidelijk verschil met zijn voorganger waar de Isuzu- dieselmotor nog 164 pk (122 kW) had. Om aan de Stage 4-normen te voldoen is de motor uitgerust met dieseloxidatiekatalysator en roetfilter.
Bij standaard werkzaamheden levert de dieselmotor voldoende vermogen. Bij zware werkzaamheden waar het maximale vermogen nodig is kan de elektrische motor bijgeschakeld worden.
Ook de energieopslag is gewijzigd. De opslag met condensator zoals op de ZH210-5 is verdwenen. Het nieuwe model is uitgerust met een grote capaciteit lithium-ionbatterij, ontwikkeld door Hitachi Automotive Systems, Ltd. Dit systeem garandeert een continue uitgangsstroom naar de elektrische motor waarmee de dieselmotor gedurende lange tijd aanzienlijk kan ondersteund worden. Bij lichte werkzaamheden fungeert de elektrische motor als generator en laadt de batterij op.
Speciaal voor deze nieuwe hybride werd ook het hydraulisch systeem geüpdatet. Het TRIAS-HX II systeem zorgt voor een efficiëntere werkende hydrauliek wat zich vertaalt in minder brandstofverbruik. Bijkomend zijn ook verbeteringen aangebracht aan het zwenkgedeelte. Het hydraulisch-elektrisch zwenken gebeurt nu met een elektrische motor met maximum draaimoment van 220 Nm, terwijl dit voorheen 160 Nm was. Tenslotte is de graafarm van de ZH210-6 vervaardigd uit hoogwaardig staal waardoor hij met behoud van sterkte 15% lichter is dan de arm van de ZH210-5 en de ZX210-6. Voor het bewegen van de arm is er aldus minder kracht nodig en dus minder brandstof.
Al deze vernieuwingen resulteren volgens Hitachi in een extra zuinige graafmachine. De cijfers zijn dan ook indrukwekkend: 12% minder verbruik dan de hybride ZH210-5, dit zowel in de Power- als de ECO-werkstand, en in vergelijking met de standaard ZX210-6 ligt het verbruik 20% lager.