Mercedes Benz Trucks toont op de Demo Days begin september 3 versies van de Arocs vrachtwagen, twee 6X4’s en een trekker. 2 vrachtwagens zijn uitgerust met het HAD-systeem.
Een eerste versie van de Arocs is de Arocs 3343 6X4 Kipper met ANG containerhaaksysteem heeft een MTM van 33 ton. Het maximale sleepgewicht bedraagt 80 ton. De Arocs 3343 is uitgerust met een OM 470LA motor met een inhoud van 10,7 liter en een vermogen van 428 pk, het motorkoppel bedraagt 2100Nm. De tweede 6X4 is een Arocs 3351LS dubbel gebruik met HAD. Deze vrachtwagen heeft eveneens een MTM van 33 ton en een maximale sleep van 80 ton. AJK voorzag deze Arocs van een kipbak in Hardox 450 met inwendige afmetingen van 5000x2300x1000mm. Onder de verwijderbare kipbak is de vrachtwagen voorzien van een Jost koppelschotel om ook als trekker gebruikt te worden. De OM471LA motor met een inhoud van 12,8 liter produceert 510 pk en een koppel van 2500Nm. Tenslotte toont Mercedes Benz Trucks nog een Arocs 2148LS HAD Trekker. Deze trekker met een MTM van 20,5 ton heeft een OM471LA motor van 476 pk en 2300Nm onder de kap.
HAD
Mercedes Benz Trucks toont 2 trucks uitgerust met het HAD systeem. Het HAD systeem is Mercedes’ antwoord op netelige vertreksituaties, waar dat extra beetje trekkracht het verschil maakt. HAD, voluit Hydraulic Auxiliary Drive, is een aanvullende en onderhoudsvrije hydraulische tractiehulp die met een knop op het instrumentenbord wordt geactiveerd. Het HAD systeem levert een extra tractieondersteuning tot 40 kW per wiel tot een snelheid van 25km/u. HAD heeft daarboven ook een minimale invloed op het netto laadvermogen, het systeem is 350 kg lichter dan de inschakelbare en 500 kg lichter dan de permanente aandrijving op alle wielen. Bovendien is er geen meelopende aandrijfas die het brandstofverbruik doet stijgen. Tegenover de varianten met aandrijving op alle wielen is er zelfs een daling mogelijk met acht procent.