Sloos & Zoon b.v. is een Leids familiebedrijf dat in het najaar 60 jaar bestaat.In 2004 nam het bedrijf een Ahlman AZ150 in gebruik. Deze machine heeft ondertussen meer dan 20.000 draaiuren op de teller. Een reden om te vieren!
Gevarieerd werk
Sloos & Zoon werkt voor gemeentes en grote aannemingsbedrijven en heeft een jarenlange ervaring met het uitvoeren van diversen projecten, in drukke stadscentra, stationsgebieden en authentieke grachten. Mede door het vakbekwaam personeel en de grote flexibiliteit hebben al veel opdrachtgevers de weg naar Sloos & Zoon weten te vinden.
Sloos en Zoon B.V. is door Piet Sloos Sr. als bestratingsbedrijf opgericht op 11 oktober 1956. In de loop der jaren groeide het personeelsbestand en werd begonnen met het aanleggen van riolering en het graven van sloten. In 1974 werd het bedrijf voortgezet door zoon Jan Sloos die het bedrijf naamsbekendheid gaf en werden er machines aangeschaft om alles met eigen materieel uit te kunnen voeren. In 1998 nam zoon Piet Sloos het roer over vader Jan. Het bedrijf telt nu circa 90 werknemers en is een begrip in de regio.
Ahlmann
De relatie met Ahlmann gaat terug tot 1988. In dat jaar werd een AZ 9 aangeschaft, later gevolgd door de AZ 10 en AZ 14. In het huidige machinepark bevinden zich naast de ‘jubileummachine’ nog twee zwenkladers AZ 150, een AZ 45, een Mecalac 12MXT en een Mecalac mobiele graafmachine 714MWe die in mei 2015 in gebruik werd genomen.
Ahlmann AZ 150 met 20.000 draaiuren
Machinist Leo Compeer zette begin maart het respectabele aantal van twintigduizend uur op de teller. Reden voor verkoopadviseur Peter Reeuwijk om hem te feliciteren en op taart te trakteren. Vanaf de aflevering in 2004 draait hij jaarlijks bijna 1.700 uur op zijn zwenklader.
Leo werkte destijds bij De Bolster in Leiden op een AZ 9 toen dat bedrijf werd overgenomen door Sloos & Zoon. Toen hij hoorde dat de shovel van eigenaar zou verwisselen zei hij: ‘maar dan ga ik wel mee.’ Voor de huidige AZ 150 draaide hij nog op een AZ 14. Nog steeds is hij zeer blij met zijn machine en dat zie je ook aan de staat van de machine. Leo zegt: ‘Ik was de machine met de hand. Je kunt dan meteen zien of er ergens iets mis is.’ Ook wordt de machine regelmatig in de was gezet omdat het vuil dan minder snel hecht.
De machine heeft, buiten een nieuwe hoofdpomp, geen noemenswaardige reparaties gehad, zelfs de smeervrije pennen in de giek zijn nog origineel. Het dagelijks onderhoud wordt in eigen werkplaats uitgevoerd, waar Michael Prins de scepter zwaait. Voor groot onderhoud of reparaties wordt de hulp ingeroepen van Derkx & Davidson uit Haarlem, dat onlangs haar 25 jarig bestaan vierde en al even lang servicedealer is voor Ahlmann en Mecalac in de regio.
‘Bestaat niet!’
‘In de straatmakerij kan je er gewoon niet buiten. Bestaat niet!’ zegt Leo als je vraagt of de Ahlmann bevalt. Na bijna dertig jaar op een Ahlmann heb je wel recht van spreken. Stenen uitrieken, baanmaken, banden stellen, tegels bijrijden, werken met vacuümapparatuur of met de schudbak; Leo draait er zijn hand niet voor om.