Multi-inzetbaar, no-nonsense, robuust en betrouwbaar zijn enkele eigenschappen van de Terex Finlay 883+ zeefmachine die ‘m tot de populairste zeefmachine van België maken. Importeur Van Laecke Group zeeft voor ons de markt uit en vertelt wat de Finlay 883+ nog meer bijzonder maakt.
Het is 1953 als oprichter John Finlay in Noord-Ierland zijn eerste ‘block making machine’ ofwel machine om betonblokken en stenen mee te produceren ontwikkelt. Voor de productie van deze blokken hadden zijn klanten de juiste granulaten nodig. Vijf jaar later, in 1958, ontwikkelde hij dan ook zijn eerste en tevens ’s werelds eerste mobiele hydraulisch aangedreven zeefmachine om granulaat mee te maken voor zijn blokkenmachines. De aandrijving van zijn zeefinstallatie was gebaseerd op het ‘two bearing principe’ waarbij een centrale as (gemonteerd in twee lagers) aan beide zijden werd voorzien van contragewichten en in het midden de zeefbox werd gemonteerd. Door deze as te laten draaien trilde de zeefbox, het hart van de zeefmachine. Hiermee legde hij de basis voor het bedrijf Finlay Hydrascreens en de Terex Finlay zeefmachines zoals we die vandaag de dag kennen.
Export sinds 1961
In 1961 startte de export van de Finlay–zeefmachines naar Groot-Brittannië en Ierland. Gaandeweg is het bedrijf Finlay Hydrascreens onderdeel geworden van een Noord-Ierse groep van bedrijven die in 1999, tijdens de expansiedrift van Terex, overgenomen werd door die Amerikaanse multinational. De goede reputatie van de machines zorgde ervoor dat de Finlay merknaam behouden bleef. Overigens worden de Finlay ‘block making machines’ ook nog altijd in Noord-Ierland geproduceerd, en wel door Coote Finlay.
De Van Laecke Group importeert de Terex Finlay–zeefmachines ondertussen sinds 2002, alwaar product specialist Kris Busschaert al veel langer ervaring heeft met het Finlay–productportfolio. Dat portfolio gaat verder dan enkel zeefmachines en bestaat hiernaast ook uit breekinstallaties en mobiele transportbandsystemen.
883+: de populairste
Het gamma Finlay–zeefmachines loopt pakweg van de ‘kleinste’ 5-serie tot aan de grootste 9-serie. De 595 bijvoorbeeld is een grove voorzeef, ook wel scalpeur genoemd, voor de bovenste laag van steengroeves, maar die ondertussen ook regelmatig wordt ingezet in de recyclage voor een grove voorafzeving. De 6-serie is dan weer geschikt om (fijnere) granulaten af te zeven zoals in steengroeves en in de recyclage. De grote zeefbox zorgt voor een grote capaciteit. De 9-serie heeft als enige serie vlakke zeven en dat resulteert tezamen met de hoge amplitude en ellipsvormige aandrijving in een grote capaciteit die bijvoorbeeld nodig is om steenkool vanuit schepen te lossen en te zeven.
De 8-serie kenmerkt zich door de mogelijkheid om zowel voor te zeven, granulaat uit te zeven en producten te scheiden en is zowel voor als achter een breker te plaatsen. Deze multi-inzetbaarheid maakt ‘m tot de populairste serie in België. De serie loopt van de 863 met een zeefboxoppervlak van 2,76 bij 1,22 m tot de 893, met een zeefboxoppervlak van 6,10 bij 1,82 m. De 3 in het typenummer staat overigens voor 3 uitgaande producten: fijn, tussenmaat en grof/overmaat. De 883+ heeft een zeefbox van 4,88 bij 1,52 m en de hoek van de zeefbox is hydraulisch instelbaar tussen 13 en 19°. “De 8-serie en in het bijzonder de 883+ kenmerkt zich door zijn eenvoudige en robuuste constructie met weinig elektronische poespas en door zijn multifunctionaliteit”, zegt Kris Busschaert. “Dat zijn eigenschappen die ertoe doen in een stofrijke omgeving die zeven en scheiden vaak met zich meebrengt. Door de diesel hydraulische aandrijving durf ik deze zeefmachine met een gerust hart te verkopen aan bedrijven die er de ganse wereld mee rondtrekken. Bovendien liggen de kosten per kuub bij deze zeefmachine lager dan bij een trommelzeef.” Van Laecke Group verkocht ondertussen zo’n 270 à 280 Terex Finlay 883 en 883+ zeefmachines in België.
Opplussen
Terex Finlay introduceerde de 883 in 2002 en in 2003 ging de eerste machine aan het werk in België (bij Yves Baert). De machine onderging in 2006 diverse updates en doorontwikkelingen en werd in 2014 opgevolgd door de Finlay 883+. Ten opzichte van de 883 heeft de 883+ een 33% langer onderdek, resulterend in een zeefoppervlak van 14,4 m2. “De lengte van de zeefbox bepaalt de kwaliteit van het zeefwerk en de breedte bepaalt de kwantiteit, de capaciteit”, zegt Busschaert. “Hierdoor levert de 883+ een hoger rendement dan zijn voorganger.” Net onder de 7 kuub grote stortbunker is standaard voorzien van een metalen voedingsketting. Dit is een must op dit type installaties om schade aan de band te vermijden bij het verwerken van de grote stenen in de toepassing vóór de breker. Verder is de installatie voorzien van een 90 cm brede vlakke band die de fijne fractie zijdelings afvoert. Aan het einde van de zeefbox bevindt zich zijdelings de 80 cm brede band voor de tussenfractie en de overmaat wordt in het verlengde van de machine afgevoerd via een 120 cm brede band met een dubbele hydraulische aandrijving. Motorisch is er een maximaal 131 pk leverende Caterpillar C4.4 dieselmotor die de hydrauliekpompen aandrijft. Op de 883+ heeft elke afvoerband standaard zijn eigen hydraulische circuit. Als klant kun je ook kiezen voor de Dual Power uitvoering die voorziet in een elektro hydraulische aandrijving. Deze helpt de dieselkosten per ton gescheiden product verder te verlagen.
Opties bepalen inzetbaarheid
Een groot aantal leverbare opties en dan vooral verschillende zeefboxen, aandrijvingen en zeven bepalen wat je precies kunt zeven en kunt scheiden met een Terex Finlay 883+. Vanzelfsprekend zijn er zeefmatten voor verschillende granulaatgroottes en ook getrapte vingerzeven of punch plates om bijvoorbeeld grond uit te zeven en kluiten op te breken. Heb je te maken met kleverige producten, met cementresten of met bouw- en containerafval, dan is de sinds 2013 leverbare Duitse Spaleck zeefbox een aanrader. Deze vervangt dan ‘simpelweg’ de originele zeefbox en daarvoor kozen tot dusver zo’n 20 klanten.
Hoewel de originele enkelassige aandrijving uitgevonden in 1958 door oprichter John Finlay nog altijd de basis vormt van de 883+, introduceerde Van Laecke Group op de Matexpo Demo Days in 2018 ter gelegenheid van het 60-jarige bestaan van Finlay–zeefmachines de drie–assige triple shaft optie. De drie assen tezamen zorgen voor een ellipsvormige beweging van de zeefbox en dat maakt ‘m samen met de hoge amplitude bij uitstek geschikt voor moeilijk te scheiden en zware materialen zoals klei, leem, slakken en ook grote stenen. Door de drie assen bepalen niet alleen het gewicht en de snelheid van de assen de zeefintensiteit en -capaciteit, maar ook de hoek van de ellipsvormige beweging. Er zijn momenteel zes Finlay 883+ zeefmachines met deze drie assen in bedrijf in België en twee in Nederland.
Een andere trend die Kris Busschaert ziet, is dat er steeds meer behoefte is aan hoogwaardige recyclagegranulaten. “Dit kan verkregen worden door het scheiden van de afvalstromen aan de bron bij de afbraak of door bijkomende reinigingstechnieken te voorzien, zoals magnetische rollen of windzifting op bestaande installaties. Ook het wassen van materialen is een trend die meer en meer in de lift zit.”
Yves Baert – GRWestkust
Machines: 2 Terex Finlay 883+
Uren: Gecombineerd 5.000 uren
GRWestkust is een grondreinigings– en recyclagebedrijf gelegen in Diksmuide. Jaarlijks verwerken zij duizenden tonnen grond en wordt bouw- en sloopmateriaal verwerkt tot zand- en puingranulaten. In 2012 werd Yves Baert in GRWestkust aangenomen als site-verantwoordelijke. Daarbij kwam het dat ook daar Terex Finlay werd geïntroduceerd. Om grond, zand en puin op de juiste maten te zeven, maakt het bedrijf gebruik van twee Terex Finlay 883+.
Yves kocht in 2003 de eerste Terex Finlay van de 8–serie in België. Samen met Van Laecke Group hebben ze dat jaar geheel België doorkruist om bij verschillende aannemers demonstraties te geven. Tot op de dag van vandaag werkt Yves nog steeds met een, voor hem, zeefmachine zonder geheimen. “Ik heb alle doorontwikkelingen van de machine meegemaakt. Eén van de belangrijkste was het verhogen van het chassis waardoor we een stuk mobieler werden. Onze twee laatste machines zijn beide een Terex Finlay 883+. Voor één zeefmachine hebben we ervoor gekozen om de afvoerbanden aan beide kant te plaatsen. Zo kunnen we in de hal de zeef tegen de muur plaatsen en laden met de wiellader. Hierdoor winnen we heel wat plaats. We kunnen ook binnen het uur een nieuwe zeefbox op de machine plaatsen, waardoor we heel snel kunnen overschakelen van grond naar steenpuin bijvoorbeeld. Het enige kleine nadeel aan de machine is het ontbreken van het stationaire toerental. Bij opstart draait de machine meteen 2.000 tpm. Ik laat liever mijn motor wat opwarmen naar duurzaamheid toe.’ Toch heeft de motor nog geen pannes vertoont na bijna, op de oudste machine, 3.500 uren.