DAF Trucks breid zijn vrachtwagensegment in de constructiesector verder uit met een aantal nieuwe voertuigconfiguraties. De vrachtwagenproducent lanceerde ook een eigen ontwikkelde en geproduceerde nieuwe 10-tons vooras en een volledig nieuwe 7,5 tons sleepas.
Nieuwe assen
Naast de bestaande 7,5-, 8- en 9-tons voorassen, is het nu ook mogelijk om de CF en XF vanaf de tweede helft van dit jaar uit te rusten met een 10-tons vooras. Dit is interessant indien de voorzijde van de vrachtwagen zwaar wordt belast door bijvoorbeeld een laadkraan die direct achter de cabine geplaatst is. De nieuwe 10-tons vooras maakt gebruik van een parabolische ophanging met drie bladveren. De 10-tons vooras wordt leverbaar op uitvoeringen van de CF en XF met enkele vooras en met PACCAR MX-11- of MX-13 -motor.
De tweede as voorgesteld door DAF is een 7,5 tons sleepas met enkele bandenmontage. Deze kenmerkt zich door een nieuw design van het gegoten aslichaam. Dit design zorgt voor een hogere stijfheid, terwijl het gewicht met tien kilo werd verlaagd. Een extra voordeel van deze as is dat de statische belastbaarheid met maar 25% verhoogd tot 26 ton. Dit type sleepas is belangrijk voor vrachtwagens met een vast chasis die bijvoorbeeld een kraan achteraan gemonteerd hebben of een container afzetsysteem hebben. Hierdoor wordt de as kortstondig zwaar belast.
Uitbreiding chassis-varianten
Binnen het programma 4-assers met enkele en dubbele aandrijving is er een nieuwkomer, de zogeheten FAW. Dit is een vier-assige CF of XF op vast chasis met tridem, bestaande uit het SR1360T-tandem met single reductie of het HR1670T-tandem met naafreductie, met daarachter een gestuurde naloopas. Het 8×4 FAW-chasis heeft een technisch GVW van 37 ton. Door de gestuurde naloopas bedraagt de draaicirkel zo’n 7.8 meter.
Introductie van FAX: de 8×2 bakwagen met twee gestuurde voorassen
De FAX is een 8×2 vrachtwagen met vast chasis met twee gestuurde voorassen (8 of 9 tons) en achter de aangedreven as, een gestuurde naloopas (7,5 tons). Deze uitvoering was al leverbaar als CF en kan nu ook als XF besteld worden. Het GVW bedraagt 37 ton maximaal.
Zwaar-transport-vrachtwagen voor het eerst voorgesteld aan de pers
De nieuwe FTM is een zwaar-transport-trekker op basis van de nieuwste generatie XF. Het is een trekker met dubbel aangedreven SR1360T of HR1670T tandem en gestuurde voorloopas, die samen een tridem vormen. Het chassis van de XF FTM heeft een wielbasis van 4,65 meter en heeft een GVW van 41 ton.