Gipo is een Zwitserse fabrikant van onder meer brekers, zowel mobiele als vaste installaties, en transportsystemen. Van deze fabrikant nemen we de Giporec en Giporec Giga onder de loep. De machines die via GM Recycling in de Benelux worden verkocht zijn zelden standaard, Freddy Gillis legt uit waarom.
Gipo is een Zwitsers familiebedrijf dat begin de jaren 70 van de vorige eeuw zijn ontstaan vond in de fabricatie van ondertunneling-machines voor de Alpen. In 1982 waren ze de eerste om een volledig hydraulisch aangedreven breker op rupsen te laten zien. Ondertussen heeft de fabriek meer dan 700 machines wereldwijd geleverd.
Gipo heeft zowel percussiebrekers als kaak- en kegelbrekers in het programma. De Gipo Rec R150 is het op één na zwaarste type uit de mobile reeks.
Standaard
Standaard is de GipoRec R150 voorzien van een voedingsbunker van 10 kubieke meter groot. De toevoer naar de rotor is 1,4 op 4,3 meter groot, de inlaat naar de rotor bedraagt 1,40 meter op 1,10 meter. De Giporec R150FDR is voorzien van een voorzeef van 1,4 op 2,2 meter, de bunker is 1 kubieke meter kleiner. De rotorinlaat is even groot op beide versies. De rotor heeft een diameter van 1.300 mm. De afvoer onder de rotor is breder dan de rotor zelf, namelijk 1.500 mm. Gipo maakt het systeem bij elke stap breder om enerzijds verstoppingen te voorkomen, anderzijds slijtage aan de zijpanelen te vermijden. De afvoerband is 1,6 meter breed en 9 meter lang. Het geheel wordt aangedreven door een Cat C15 ACERT motor van 580 pk. Het bedrijfsgewicht bedraagt 71 ton. Het geheel staat op een rupsonderstel dat bij Gipo zelf is ontwikkeld en gebouwd.
De Cat-motor drijft de rotor aan via een poulie en riem, de afvoerbanden, schudgoten en zeefinstallatie wordt hydraulisch aangedreven. Om de levensduur van de hydraulische olie te optimaliseren zijn de Giporec-brekers voorzien van een oversized oliekoeler met omkeerinrichting voor het snel vrij blazen van de radiator.
Voor het breken van materiaal kan de rotor uitgerust worden met vier verschillende hamers. De ervaring bij GM Recycling leert echter dat weinig hamers gewisseld worden naar gelang de omstandigheden. De slagplaten in het rotorhuis zijn 30 mm dik Creusabro 4800 op een 15 mm dikke bodyplaat. De slagplaten kunnen hydraulisch vanuit de kraan bijgesteld worden. De schudgoot onder de rotor bestaat uit drie lagen, de eerste laag zijn drie stukken Hardoxplaat van 30 mm die onderling uitwisselbaar zijn zodat slijtage gemakkelijk kan opgevangen worden. De tweede laag is een onderplaat van 20 mm gevolgd door de bodyplaat van 14 mm. De tweede en derde laag zijn eveneens uit Hardox.
Niet zo standaard
Slechts weinig, om niet te zeggen geen, machines die in de Benelux geleverd worden zijn standaard. “We gaan altijd op zoek naar de ideale combinatie voor de klant”, vertelt Freddy Gillis van GM Recycling. Typische aanpassingen zijn een verlengde voorzeef tot 3,5m en een pivoterende, traploos in hoogte regelbare topmagneet van 6 ton . De verlengde voorzeef is onafhankelijk en bestaat uit 2 etages met op het bovendek drie roosters in trap gemonteerd, waardoor puin tijdens het schudden ook tuimelt. Het is een detail dat de capaciteit van de zeef enorm vergroot. De topmagneet is, in tegenstelling tot een dwarsmagneet, in de lengterichting van de afvoerband geplaatst. Het gebroken materiaal valt van de afvoerband onder de schudgoot op de lange afvoerband, en net daar is de magneetwerking het hardste. Door de vallende beweging is er meer ruimte tussen het gebroken materiaal, waardoor ook kleine ijzerdeeltjes gemakkelijker aangetrokken worden door de magneet. “Een andere aanpassing die op quasi alle machines doorgevoerd wordt is de Direct Drive”, vertelt Freddy nog. Bij de Direct Drive is de rotor rechtstreeks aangedreven door de motor. Deze directe aandrijving zorgt voor een daling van het verbruik met ongeveer 50 % en een rendementsstijging van 30 %. Gecombineerd met een dikkere en verzwaarde rotor van 12 ton zorgt dit eveneens voor minder slijtage aan de machine.
Ook in de motoren is een vrije keuze, zo lang het vermogen maar overeenkomt met de gewenste capaciteit. Toch wordt meestal voor de fabriekskeuze van Cat gekozen door de klanten. Deze keuze wordt ingegeven door de vlotte toegang tot wisselstukken en service wereldwijd.
Giporec Giga
De Giporec Giga reeks zijn machines die uitgebreid zijn met een afzetbaar nazeefsysteem. Standaard is dit een één, twee of driedeks verlengde nazeef, afhankelijk van de machine is deze 1,3 m à 1,9 m breed en van 3 meter tot 6 meter lang. Maar ook daar wordt maar zelden het standaard formaat ingebouwd. De machine wordt volledig op maat van de klant zijn dieplader gebouwd. Door de verhoogde doorvoer die de verzwaarde rotor, topmagneet, vergrote tunnels en de directe aandrijving meebrengen moet ook de zeefcapaciteit verhoogd worden. Een zeefbox van 5,5 meter lang met 1,2 of 3 zeefdekken behoort tot de mogelijkheden en wordt de laatste twee jaar standaard.
Technische gegevens:
Giporec R150 standard | Giporec R150 FDR Spezial | |
Toevoerbunker | 10 m³ | 10 m³ |
Toevoerkanaal | 1.400×4.300mm | 1.500×3.500mm |
Voorzeef | 1.400×2.200mm | 1.500×3.500mm |
Rotorinlaat | 1.470x925mm | 1.500×1.100mm |
Rotor diameter | 1.300mm | 1.500mm |
Capaciteit | 600 t/u | 800 t/u |
Afvoergoot | 1.500×2.300mm | 1.600×2.600mm |
Afvoerband | 1.600×9.000mm | 1.800×9.000mm |
Motor | Cat C15 ACERT | Cat C15 ACERT |
Motorvermogen | 580 pk | 580 pk |
Transportlengte | 15.950mm | 17.150mm |
Transportbreedte | 3.400mm | 3.400mm |
Transporthoogte | 3.800mm | 4.100mm |
Gewicht | 71.000kg | 80.000kg |
Gebruikerservaring
Giporec R150 FDR Spezial van Sanel Recycling (Eeklo – Zeebrugge)
Jaren in dienst: 10
Uren op de teller: +24.000
Sanel Recycling, met breekwerven in Eeklo en Zeebrugge, heeft een Giporec R150 FDR Spezial met ondertussen meer dan 24.000 uren op de teller. GM Recyling paste op vraag van Sanel Recycling een Giporec R150 FDR aan om het nodige tonnage per uur te kunnen draaien. De aanpassingen zorgde voor een rendementsstijging van 33 %, van 600 ton per uur naar 800 ton per uur. Om de rotor niet te belasten met te klein materiaal werd de voorzeef vergroot, van 1.400 x2.200mm naar 1.500 x3.500 mm. Ook de rotorinlaat werd vergroot tot 1,5 op 1,1 meter. De rotor zelf werd 20 centimeter groter in diameter, en om de vergrote doorvoer ook af te kunnen voeren werd de afvoergoot 10 centimeter verbreed en 30 centimeter verlengd. Ook de afvoerband werd verbreed naar 1,8 meter. Al de aanpassingen samen zorgde voor een gewichtstoename van 9 ton, wat het totaalgewicht van de machine op net 80 ton brengt. De breker wordt vooral ingezet voor wegeniswerken en draait dan dikwijls 24 uren per dag, 7 dagen op 7. Ook in steengroeves heeft de R150 FDR Spezial al de nodige uren op de teller gezet.