De inspanningen van de maatschappij om de duurzaamheid te verhogen en de uitstoot te verminderen, stoppen niet bij de bouw van bedrijfsvoertuigen. Met het model 804e geeft Bergmann Maschinenbau nu al uitvoering aan de gedeeltelijke strategische koers die het in 2017 heeft ingezet om producten in zijn productportfolio te elektrificeren. Alle dumpers en vierwielaangedreven versies met een laadvermogen tot 4 ton zullen in de toekomst gerealiseerd worden op een door Bergmann hiervoor ontwikkelde aandrijflijn.
Een jaar na de 60e verjaardag van het bedrijf kijkt het bedrijf uit Meppen niet achterom, maar juist naar de toekomst door blijk te geven van een ononderbroken innovatievermogen en een feilloos instinct voor nieuwe mogelijkheden. Het ontwikkelingsteam werkt sinds 2018 aan de kern van de nieuwe reeks voertuigen voor stedelijke gebieden. Het batterijmanagementsysteem is het middelpunt van de elektrische voertuiglijn naast de modulair geproduceerde lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterijeenheden van Bergmann met een totale capaciteit van 24 kWh. De voordelen van de LFP-technologie liggen in de duurzaamheid en de hoge mate van veiligheid. LFP is niet brandbaar en ook na 10.000 laadcycli is een solide prestatie gewaarborgd. In vergelijking met oude loodzuur-batterijconcepten is LFP bovendien onderhoudsarm, aanzienlijk lichter en kan variabel worden geïnstalleerd – voordelen die nieuwe oplossingsconcepten mogelijk maken, vooral in de compacte machinebouw. De LFP-accu’s kunnen worden opgeladen via een standaard stopcontact in huis, maar ook via snellaadstations of industriële 3-fasenstroom. De laadtechniek voor alle varianten is al in het voertuig geïnstalleerd en biedt de gebruiker maximale flexibiliteit.
Het C804e-model wordt in eerste instantie aangeboden als bulk- en stukgoedtransporter met kipper of als alternatief met een robuust driezijdig kippend bed voor de bouwsector. Onder de naam M804e biedt dezelfde voertuigbasis ook een krachtig alternatief voor gemeentelijk gebruik als aanbouwdrager. Dankzij de talrijke aanbouwdelen, bijv. voor irrigatie, reiniging, landschapsverzorging of het winterklaar maken van wegen, kan de M804e flexibel worden ingezet voor stedelijke bouwwerven of relevante dienstverleners.
Het unieke verkoopargument van de 804e is zijn ongeëvenaarde laadvermogen. Terwijl andere elektrische concepten hun grenzen bereiken bij een maximaal laadvermogen van tussen de 500 en 1.500 kg, vervoert de nieuwe E-Bergmann tot 3,5 ton per lading. De twee solide stalen frames, die met elkaar verbonden zijn door een zwenkbaar draaikoppeling, zijn robuust ontworpen. In combinatie met vierwielbesturing en een draaibare bestuurdersplaats realiseert Bergmann meer dan 50 jaar dumper-ervaring in een volledig getransformeerde inbouwruimte. Het resultaat is een echte all-terrain transporter met vierwielaandrijving zonder compromissen – gemaakt voor professionele eisen in stedelijke omgevingen.
Dankzij zijn compacte afmetingen met een totale hoogte van minder dan 2 meter komt het bouwvoertuig C804e vooral tot zijn recht op bouwterreinen voor verdichting, renovatie of verbouwing van gebouwen. Emissievrij en geluidsarm werken in een (deels) afgesloten omgeving ondersteunt de veiligheid van de werknemers. Bovendien is de C804e ideaal voor gebruik op bouwterreinen waar bewoners, gasten of toeristen hinder kunnen ondervinden. Naast bijzonder gevoelige gebieden, zoals ziekenhuizen en recreatievoorzieningen, vereisen ook het dicht op elkaar wonen en de plaatselijke eisen aan rust en recreatie moderne machinetechniek.
Wie de 804e in actie wil zien, kan rechtstreeks contact opnemen met de fabrikant of de talrijke regionale verkooppartners.
Bron – Bergmann