“Niet alles op één paard wedden”
Terra ging op gesprek met Nicolas D’Hauwers, zaakvoerder van loon- en grondwerken D’Hauwers. Een bedrijf die de liefde voor tractoren van vader Luc meekreeg met een inmenging van de liefde van zoon Nicolas voor de wegenwerken. Momenteel heeft Nicolas zes tractor-dumper combinaties rondrijden in het grondverzet en die wil hij graag sterk uitbreiden.
Oorsprong in de landbouw
Vroeger werkte Nicolas vooral samen met zijn vader Luc op het landbouwbedrijf. De hoofdactiviteiten van het bedrijf van zijn vader bestonden vooral uit het bewerken van land, telen van witloof en aardappelen en sinds kort ook ajuinen, erwtjes en spinazie. Toch toonde Nicolas interesse voor de wegenbouw en kocht hij in 2014 een Joskin twee-asser, een kipper die vandaag de dag nog meedraait op het bedrijf. Nicolas zette zelf de grondkipper volledig technisch in orde. In het begin werden er hier en daar kleine werken uitgevoerd met de grondkipper. Echter kreeg hij de vraag van een spoorwegbedrijf om te helpen bij het ledigen van een trein. Hier kon Nicolas voor langere tijd elke dag rijden met de gronddumper. Toen er uit meerdere hoeken meer werk binnenkwam, werd de firma D’Hauwers opgericht. Er werden extra tractoren en gronddumpers aangekocht, eerst een twee-assige Alasco gronddumper, maar later werd er ook geïnvesteerd in een drie-assige containerhaak met grondbak.
De eerste drie-assige gronddumper
De drie-assige containerhaak werd door Nicolas vooral ingezet bij lange transporten en transporten waarbij grote volumes verzet werden. Het nadeel van deze containerhaak was de luchtvering en het ontbreken van een goede disselvering. Hierdoor reed de containerhaak oncomfortabel in combinatie met de Fendt Favorit 926 van het bedrijf. Ook bij het lossen en laden raakte de containerhaak vaak vast vanwege zijn transportbanden. Daarom kocht Nicolas eind 2015 zijn eerste Beco-gronddumper op grotere wielen. Bewust heeft Nicolas er toen voor gekozen om geen nieuwe gronddumper te kopen, maar een occasie. “Omdat zo’n nieuwe gronddumper een immens grote investering is voor een beginnende grondwerker, heb ik er toen voor gekozen om een occasie te kopen. Wel eentje die volledig werd nagelopen door Blum Machinery, de officiële invoerder van Beco in België. Zij weten welke onderdelen er vaak slijtage vertonen en deze worden voor de aflevering vervangen. Technisch verschilt zo’n occasiedumper niet veel van een nieuwe.” Volgens Nicolas werkt Beco ook grotendeels met vernieuwbare stukken waardoor alle slijtonderdelen vervangen kunnen worden. Nicolas had bijna, tot geen problemen met zijn eerste occasiedumper, zodat de volgende twee drie-assers ook meteen occasie werden aangekocht. “Na het bouwverlof komt de eerste nieuwe Beco-gronddumper toe om onze transportvloot zo stuk voor stuk te vernieuwen.”
Verandering in spijs doet eten
Nicolas zijn eerste trekker was een John Deere 6820. Een trekker die handig was in het manoeuvreren met de twee-assige Joskin-gronddumper, maar toch krachtig genoeg was. Later kwam daar ook de Fendt Favorit 926 en de Fendt 936 Vario bij. Dit waren vooral tractoren die voorheen op het bedrijf van Nicolas zijn vader actief waren. Enkele jaren later kwamen daar ook de nieuwe Fendt 724 Vario en 828 Vario bij. “Als laatste kochten we een New Holland T7.270 Blue Power. De trekker beviel mij na een demonstratie en naar service toe mag ik zeker niet klagen. De New Holland zorgt ook voor een verandering van kleur in het wagenpark.” Nicolas beschikt daarnaast ook over twee kranen: een O&K-rupskraan van 16 ton en een Atlas-bandenkraan van 14 ton. “Die gebruiken we in het weekend om kleine werken voor onszelf te doen zoals een zwembad of een kelder uitgraven.”
Fendt 926 Favorit
De bekendste combinatie van firma D’Hauwers is de Fendt 926 Favorit in combinatie met de groene Beco drie-asser. “Het is een trekker die al lang meegaat op het bedrijf en momenteel 16.000 uren op de teller heeft.” Voor Nicolas was het altijd een droom om met de Fendt Favorit 926 in combinatie met een drie-assige gronddumper te rijden. In het begin stond de trekker vooral voor de drie-assige containerhaak, maar vanwege het slechte comfort kwam hij voor de Beco drie-asser te staan. In combinatie met de disselvering van Beco is het comfort in de cabine dag en nacht verschil in vergelijking met de containerhaak volgens Nicolas. “Ik heb zelf nog even getwijfeld om luchtvering onder de cabine te plaatsen, maar dat is nu niet meer nodig.” Zelf zit Nicolas niet achter het stuur van zijn favoriete trekker. Dat is ingenomen door één van zijn vaste chauffeurs. “Ik ben enorm blij als ik in het weekend zelf even achter het stuur mag kruipen”,lacht Nicolas. Nicolas is van plan om de trekker rond de 20.000 uren op pensioen te sturen. “Dit is het beste naar betrouwbaarheid voor de klant toe. We willen niet te veel in panne staan.” De trekker verkopen doet Nicolas nooit. “Desnoods komt hij in de woonkamer in een glazen kast.” Uit interesse en liefde voor de Favorit-reeks is er onlangs nog een Fendt 824 Favorit aangekocht om het rijtje compleet te maken.
Onderhoud om de 250 uur verplicht
Onderhoud zorgt ervoor dat de machines een pak langer meegaan en daarom let Nicolas erop dat elk onderhoud tijdig wordt uitgevoerd. “Elke 250 uren komt elke tractor huiswaarts voor een klein onderhoud. We zijn er strikt in en laten geen enkele machine langer op een werf staan.” Het onderhoud gebeurt vaak door Nicolas en Arthur, één van de chauffeurs op het bedrijf, zelf. Enkel groot onderhoud gebeurt bij de dealer. Ook de gronddumpers worden tijdig onderhouden en zijn elk voorzien van een automatisch smeersysteem dat tijdig wordt bijgevuld. “Reserveonderdelen hebben we zelf niet zoveel liggen, enkel de basiszaken die vaak slijtage vertonen. We inspecteren onze tractoren en dumpers wel op regelmatige basis om eventuele gebreken tijdig op te sporen.”
Iedere chauffeur zijn vaste combinatie
“We staan erop dat iedere chauffeur zijn vaste tractor-dumper combinatie heeft. Dat maakt het herkenbaar naar de klant toe en we moeten onze chauffeurs niet alles drie keer uitleggen. Zo draagt ook iedereen zorg voor zijn trekker.”
Vooral in de wegenbouw actief
De eerste werven van het bedrijf bevonden zich vooral in de spoorwegsector. Eén van Nicolas zijn eerste grote werken was het lossen van treinen en andere spoorwerken met zijn twee-assige Joskin. Nu concentreert Nicolas zich vooral op de wegenbouw. Door de centrale ligging van het bedrijf is Nicolas actief van Antwerpen tot Zaventem en Lessen. Een werkgebied dat Nicolas zelf nooit verwacht had. Hierdoor moeten ze af en toe wel hun tractor-dumper combinatie ‘s nachts op locatie achterlaten. “Mijn werkmateriaal achterlaten op een werf doe ik nooit graag, maar soms kan je niet anders. Toch proberen we altijd op zoek te gaan naar een plaatselijke landbouwer of een betrouwbare plaats waar we ons materiaal veilig kunnen achterlaten.”
Landbouw is een hobby geworden
Voor Nicolas is het landbouwgebeuren uitgedraaid op een hobby. Jaarlijks bewerkt het bedrijf nog een 100-tal hectare. “We gaan nooit een werk laten vallen voor onze landbouwactiviteit. Wanneer er geplant of geoogst moet worden, doen we dit altijd na de uren en in het weekend. Hierdoor zijn het soms lange dagen, omdat we op sommige percelen twee teelten op één jaar hebben. Gelukkig kan ik hier rekenen op mijn chauffeurs die mij na de uren ook komen helpen.”
Loon- en grondwerken D’Hauwers
Locatie: Sint-Lievens-Houtem (B)
Loon- en grondwerken D’Hauwers is een jong bedrijf gesitueerd in Sint-Lievens-Houtem. Het wordt gerund door Nicolas D’Hauwers (27) en zijn vriendin Fien Van De Slijke (24) Nicolas zit zelf nog elke dag op de trekker en verzorgt ook het onderhoud en de planning van de machines. Zijn vriendin Fien helpt Nicolas door het papierwerk op zich te nemen. Nicolas is vooral actief in de wegenbouw met zes tractor-dumper combinaties. Zelf beschikt het bedrijf ook over twee kranen die ze inzetten voor eigen werk. Daarnaast is het bedrijf nog actief in de landbouw. Grondbewerking, spreiden van mest en transport van balen stro of gras behoren tot de hoofdactiviteiten in het loonwerk. Als laatste bewerkt Nicolas zelf, samen met zijn vader, nog 100 hectare landbouwgrond, maar dat is een hobby voor na de uren of in het weekend.