Dit jaar is het precies twintig jaar geleden dat Bell de eerste knikdumpers produceerde in de fabriek in het Duitse Eisenach. Op het terrein van 9,8 hectare zijn moderne faciliteiten ondergebracht, met 18.000 m² aan productie- en opslagruimte. Het vierde lustrum vormt voor Hitachi Nederland, sinds drie jaar officieel Bell-dealer, reden genoeg om een kijkje te nemen bij Bell Equipment Deutschland GmbH, dat inmiddels een onmisbare schakel blijkt voor de dumptruckspecialist.
De reden voor de feestelijke opening van deze productiefaciliteit in november 2003 was dat er veel componenten uit Duitsland komen, zoals de motoren van Mercedes (MTU), Allison transmissies, ZF assen, Bosch Rexroth hydrauliek, etc. Voor die tijd werden alle onderdelen vanuit Duitsland naar Zuid-Afrika gestuurd en een half jaar later kwamen er complete machines terug. De zes modellen die in Duitsland gebouwd worden zijn vooral bedoeld voor het noordelijk halfrond, waar grofweg 75% van alle ADT’s wordt verkocht. Dit jaar worden in Eisenach circa 700 knikdumpers gebouwd, bijna de helft van de totale Bell-productie. Het eerste model dat hier van de band rolde, was een B40 en dat vergde zo’n zes weken. Tegenwoordig worden 20 tot 22 machines per week gebouwd.
Russische tanks
Aangezien de constructeur op de thuisbasis in Zuid-Afrika te maken heeft met diverse uitdagingen als het gaat om transport en de stroomvoorziening, wil Bell de productie in Duitsland de komende jaren verder opvoeren. De fabriek ligt op een industrieterrein dat dienst deed als legerbasis van Rusland. Op de 1 kilometer lange testbaan naast de fabriek hielden tanks voorheen schietoefeningen. Nu rijden Bell knikdumpers er een eerste proefrondje om uitvoerig te kunnen checken of alles functioneert. Inmiddels werken hier inclusief kantoorpersoneel ruim 300 medewerkers. Tijdens de opening van de fabriek in 2003 waren dat er 32. Op alle vlakken heeft Bell Equipment Deutschland dan ook een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Zo is de omzet van onderdelen bijvoorbeeld ruim verdrievoudigd van 10 miljoen euro in 2010 naar inmiddels 35 miljoen.
Verder is de productiehal van 6.000 m² in 2019 uitgebreid met nog eens 11.000 m² voor het magazijn en de productie van laadbakken. Het staal komt in grote rollen binnen, wordt op maat gesneden en hiervan worden de bakken gelast, gespoten en gemonteerd. Het chassis (voor- en achterframe), de cilinders, assen en cabine worden in Zuid-Afrika vervaardigd en in containers naar Duitsland verscheept. Aan één kant van de productiehal vindt de voorassemblage plaats van cabines, motoren of diverse tanks. Deze worden vervolgens naar de productielijn gebracht en op het chassis geplaatst. Zo ontstaat tijdens het doorlopen van de elf werkstations een complete dumptruck. Bell is ervan overtuigd dat dit ’s werelds modernste faciliteit is voor de productie van ADT’s.
Dichtbij klanten
De Duitse fabriek geeft invulling aan het streven van de dumperspecialist om dichtbij haar klanten te staan. Er worden zes verschillende Stage V modellen gebouwd, van de B20E met 15 m³ laadcapaciteit tot de B50E, die 27,5 m³ kan vervoeren. Alle non-Stage V machines en 4×4 modellen komen uit Zuid-Afrika. Ook zijn in Richards Bay de R&D-activiteiten ondergebracht. De locatie in Eisenach heeft een eigen spuitcabine om bakken en onderdelen te spuiten of schade bij te werken. Verder is er in 2018 een ReMan Center geopend, waar drie medewerkers continu bezig zijn met de reparatie of revisie van originele Bell-onderdelen als assen, transmissies, verdeelbakken en hydraulische componenten. Dit is prijstechnisch voordeliger en wordt geleverd met 1 jaar (of 1.500 uur) garantie.
Als wereldspeler op het gebied van knikdumpers staat Bell hoog aangeschreven als het aankomt op kwaliteit, efficiëntie en rijcomfort. Het is dan ook niet vreemd dat deze fabrikant de orderportefeuille op recordhoogte weet te houden. Bell Equipment realiseerde vorig jaar een omzetgroei van 28% en zag de brutowinst met 63% stijgen tot 24 miljoen euro. De groep is actief in ruim 80 landen. Hitachi Nederland verzorgt de distributie en service voor Nederland en ziet dit merk als welkome aanvulling op de graafmachines en wielladers van Hitachi, dat geen knikgestuurde maar wel starre dumptrucks produceert. Bell geldt binnen deze nichemarkt als een pionier, die als eerste fabrikant een onboard weegsysteem, fleet management systeem en digitaal cabinedisplay introduceerde.
Verdere uitbreiding
De feedback van klanten staat centraal om de producten verder te verbeteren, om zo de beste ADT’s te blijven leveren. Met het oog op de toekomst is vorig jaar een groot pand in gebruik genomen, waar eerder een toeleverancier van Opel was gevestigd. Bijna tweederde daarvan wordt nu gehuurd ter uitbreiding van het magazijn en een deel voorassemblage. Tevens is er 1.700 m² aan kantoorruimte voor extra personeel. Nu worden namelijk nog veel componenten door Bell zelf gefabriceerd, maar dat wordt binnenkort uitbesteed aan Duitse leveranciers. Met deze recente uitbreiding ontstaat meer ruimte voor opslag en productie. Ook is het mogelijk om verder uit te breiden op een naastgelegen terrein, waarmee Bell nadrukkelijk inspeelt op verdere groei in de nabije toekomst.
Bell Equipment Deutschland beschikt over een tweede vestiging in Alsfeld, bijna 100 kilometer van Eisenach, waar het ELC (European Logistics Center) is gevestigd. De oude legerbarakken zijn in 2017 vervangen door een nieuw distributiemagazijn, dat met 3.300 m² aan vloeroppervlak en een hoogte van 7,5 meter nu drie keer zo groot is. Er liggen liefst 10 miljoen onderdelen op voorraad, met 14.000 verschillende items. Het ELC dient tevens om wereldwijd alle onderdelen van Duitse leveranciers te verzenden. Met ingang van 1 januari gaat de 41-jarige Ashley Bell aan de slag als nieuwe CEO van de Bell Equipment Group. Daarmee komt de derde generatie Bell aan het roer, na oprichter Irvine en diens zoon Gary, die nu de functie bekleedt van voorzitter van de Raad van Bestuur.
Info – Hitachi CE