De L 507 E batterij-elektrische wiellader is sinds oktober 2023 verkrijgbaar bij Liebherr verkooppartners in verschillende Europese landen. Het model is de eerste elektrische wiellader van de groep. Het combineert de aantoonbare voordelen van een Liebherr Stereoloader met een door Liebherr ontwikkelde accu-elektrische aandrijving.
Bischofshofen (Oostenrijk) – De prestaties van de L 507 E zijn gelijk aan die van een conventioneel aangedreven Liebherr wiellader in dezelfde grootteklasse, maar hij stoot ter plaatse geen CO2 uit. Bovendien wordt de geluidsemissie tot een minimum beperkt, wat de nieuwe wiellader bijzonder geschikt maakt voor elke toepassing waarbij je rekening moet houden met lawaai of uitlaatgassen, zoals in binnensteden of in hallen. Liebherr vertrouwt op een hoogspanningsaccusysteem – speciaal ontwikkeld voor L 507 E wielladertoepassingen – dat zorgt voor krachtige prestaties en efficiënt opladen.
Afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden biedt de L 507 E een looptijd tot acht uur. Het modulaire batterijontwerp van Liebherr maakt het ook mogelijk om op verzoek van de klant een tweede lithium-ion batterij af fabriek te installeren, waardoor de bedrijfstijd nog verder toeneemt. Afhankelijk van de ingebouwde oplaadtechnologie en het vermogen kan de batterij in ongeveer anderhalf tot drie uur volledig worden opgeladen.
Nieuwe aandrijving, befaamd stuursysteem: L 507 E accu-elektrische stereoloader
Bij de 507 E betekent de accu-elektrische aandrijving dat er altijd volledige kracht beschikbaar is. De bestuurder profiteert dus van dynamische werkbewegingen en een responsief rijgedrag. Standaard heeft de wiellader een eindsnelheid van 20 km/u. De L 507 E is echter optioneel verkrijgbaar als “Speeder” en bereikt in deze versie een snelheid tot 30 km/u, waardoor de wiellader gemakkelijker van het ene werkterrein naar het andere kan worden verplaatst. Om de efficiëntie te verhogen, wordt de energie die bergafwaarts en tijdens het remmen wordt gegenereerd, via recuperatie teruggevoerd naar de batterij.
De L 507 E is gebaseerd op de conventionele Liebherr L 507 Stereo wiellader. Dit betekent dat de nieuwe batterij-elektrische wiellader ook stereobesturing heeft. Deze combinatie van knikbesturing en gestuurde achteras combineert de voordelen van conventionele knikbesturing met die van vierwielbesturing. Dit resulteert in een minimale draaicirkel en een gereduceerde knikhoek van 30 graden, wat de stabiliteit van de wiellader vergroot. Liebherr heeft ook zijn befaamde scharnierende pendelkoppeling in de L 507 E geïnstalleerd, die oneffenheden in de ondergrond compenseert en ervoor zorgt dat de wiellader een uitstekende stabiliteit heeft.
L 507 E met bewezen technologie in de hefarmen en bestuurderscabine
De nieuwe batterij aangedreven wiellader van Liebherr maakt gebruik van dezelfde hefarmen als de conventioneel aangedreven L 507 Stereo. Ze zijn voorzien van krachtige z-stang kinematica, die ook veilig werken in vorkbediening zonder handmatige bijstelling. Hier zorgt de nieuwe elektrohydraulische pilotbesturing van de L 507 E voor zeer responsieve en nauwkeurige bewegingen op de hefarmen. Het volledig automatische LIKUFIX snelkoppelingssysteem is ook beschikbaar. Hiermee kan de machinist vanuit de cabine met één druk op de knop binnen enkele seconden wisselen tussen mechanische en hydraulische uitrustingsstukken.
Door het uitgebreide gebruik van glas in de cabine heeft de machinist een uitstekend zicht en de cabine is ook zeer ergonomisch en comfortabel. Op het in hoogte verstelbare display met aanraakfunctie staan diverse instelmogelijkheden en bedrijfsrelevante gegevens, zoals de laadstatus van de accu. Daarnaast heeft de bestuurder de mogelijkheid om het stuur en de stoel naar wens individueel te verstellen. De L 507 E kan intuïtief worden gebruikt en verschilt nauwelijks van een conventionele wiellader. Daarom kunnen zelfs minder ervaren bestuurders veilig en efficiënt werken met de batterij-elektrische wiellader van Liebherr.
Info – Liebherr