Scania en Northvolt hebben onlangs een gezamenlijk ontwikkelde accucel voor zware elektrische voertuigen onthuld. In valideringstests heeft de lithium-ioncel een uitstekende levensduur aangetoond, wat resulteerde in de capaciteit om vrachtwagens gedurende 1,5 miljoen kilometer van aandrijving te voorzien. Dat staat gelijk aan de hele levensduur van de vrachtwagen. De CO2 voetafdruk van de cel, die met groene elektriciteit in Noord-Zweden wordt geproduceerd, is ongeveer een derde van die van een vergelijkbare referentie in de industrie.
In 2017 hebben de duurzaamheidsvoorlopers Scania en Northvolt hun krachten gebundeld om een geavanceerde accucel voor zware bedrijfsvoertuigen te ontwikkelen en op de markt te brengen. Nu heeft het partnerschap en de nauwe samenwerking zijn eerste vruchten afgeworpen met de productie van de cel in de gigafabriek Northvolt Ett in Noord-Zweden. Bovendien zal Scania later dit jaar een nieuwe batterijfabriek openen in Södertälje, Zweden, waar accucellen zullen worden geassembleerd tot accupakketten voor de start van de productie van zware elektrische vrachtwagens.
Hoogste vereiste vervuld en overtroffen
Peter Carlsson, CEO en medeoprichter van Northvolt, vertelt: “Aan het begin van deze samenwerking zijn Northvolt en Scania een ambitieuze tijdlijn overeengekomen voor de ontwikkeling van een krachtige accucel die hun plannen voor het elektrificeren van zwaar transport mogelijk zou maken. Het is een geweldige prestatie voor alle betrokkenen dat wij de uitgebreide ontwikkelings- en validatiefasen hebben doorlopen en nu cellen van Northvolt Ett leveren die onze oorspronkelijke verwachtingen op het gebied van prestaties overtreffen.”
Christian Levin, CEO van Scania: “Vandaag hebben we een mijlpaal op weg naar een duurzaam transportsysteem bereikt. De toekomst van zwaar transport is elektrisch, en om de transitie mogelijk te maken en onze merkbelofte aan klanten waar te maken om premium te zijn, heeft Scania de best presterende accucellen nodig voor zijn elektrische vrachtwagens.”
“Toen de ontwikkeling van de accucel begon, richtten we ons op hoge prestaties, lage bedrijfskosten en een lange levensduur. We stelden als eis dat de cel een 1,5 miljoen kilometer lange levensduur voor een zware Scania-vrachtwagen mogelijk moest maken. Uit de tests blijkt dat niet alleen aan deze eis kan worden voldaan, maar dat deze ook wordt overtroffen”, zegt Christian Levin.
Lage CO2 voetafdruk
Als onderdeel van de doelstelling van het bedrijf om duurzame cellen te produceren, wordt Northvolt Ett voor 100% gevoed met groene elektriciteit die wordt opgewekt door waterkracht en windenergie. Door de groene energie en integratie van extra duurzame productiekenmerken bij Northvolt Ett is de geschatte CO2 voetafdruk van de cel bij volledige seriële productie ongeveer een derde van die van een vergelijkende referentiecel in de industrie (IVL 2019 lithium-ion NMC 111-cel)*.
“De missie van Northvolt om de meest milieuvriendelijke batterijen ter wereld te bouwen, komt perfect overeen met het doel van Scania om de transitie naar duurzaam transport te stimuleren. Ik kijk er echt naar uit om de laatste puzzelstukken samen te voegen voor de introductie van premium elektrische voertuigen later dit jaar”, zegt Christian Levin.
Celspecificaties
• Celafmetingen: Prismatisch
• Capaciteit: 157 Ah
• Nominale spanning: 3,6 V
• Levensduur: 1,5 miljoen kilometer in zwaar commercieel transport
*CO2 voetafdruk: Voor de berekening van het effect op de klimaatverandering van ‘wieg tot poort’ is gebruik gemaakt van de Product Environmental Footprint (PEF) EF2.0-database, zoals voorgesteld in de EU-wetgeving, om een projectie te maken van de celvoetafdruk van Northvolt Ett in volledige serieproductie.
Info – Scania