Volvo Trucks onthulde op de IAA-transportbeurs in het Duitse Hannover een splinternieuwe, volledig elektrische achteras. Door ruimte vrij te maken voor meer batterijen biedt de nieuwe e-as een nog groter rijbereik voor de batterij-elektrische vrachtwagens van Volvo.
Volvo Trucks heeft het ruimste aanbod batterij-elektrische vrachtwagens in de sector, met zes verschillende modellen in serieproductie. Afhankelijk van het model bedraagt het rijbereik maximaal 440 km met één laadbeurt.
Dankzij de nieuwe e-as, die werd voorgesteld op de IAA-beurs in het Duitse Hannover, passen er nog meer batterijen in de vrachtwagen door de elektromotoren en de transmissie te integreren in de achteras. Meer batterijen betekenen een groter rijbereik. Dit schept mogelijkheden om ook langeafstandstransporten te elektrificeren. Op elektrische vrachtwagens met brandstofcellen, die in de tweede helft van dit decennium worden geïntroduceerd, is de extra ruimte erg handig om andere componenten te installeren.
“Dit is een doorbraak voor elektrische vrachtwagens en een duidelijk signaal dat er in de nabije toekomst een enorme vraag zal zijn naar openbare snelladers voor zware vrachtwagens, niet het minst langs snelwegen,” aldus Jessica Sandström, SvP Global Product Management bij Volvo Trucks.
Aanvulling op het huidige aanbod
Volvo Trucks zal over enkele jaren de serieproductie van vrachtwagens met frontstuurcabine en de nieuwe e-as starten. Die zullen het huidige gamma van batterij-elektrische vrachtwagens aanvullen.
“We gaan door met onze veelzijdige batterij-elektrische vrachtwagens die al in productie zijn. Momenteel kunnen ze een brede waaier aan transportopdrachten vervullen. Over enkele jaren zullen we deze nieuwe e-achteras toevoegen voor klanten die langere routes afleggen dan vandaag,” gaat Jessica Sandström verder.
Volvo Trucks heeft een drieledige strategie om emissievrij te rijden: batterijaangedreven, brandstofcelaangedreven en met een verbrandingsmotor op hernieuwbare brandstoffen zoals biogas, HVO of zelfs groene waterstof.
“Er zijn verschillende technische oplossingen nodig om de klimaatverandering aan te pakken, aangezien de beschikbaarheid van energie- en brandstofinfrastructuur verschilt tussen landen en regio’s en ook tussen verschillende transportopdrachten,” besluit Jessica Sandström.
Info – VolvoTrucks.be