Exact één jaar geleden stelde Metso zijn Truck Body voor tijdens Bauma 2019. De laadbak onderscheidt zich van een standaard laadbak door zijn lichter ontwerp met rubberbescherming binnenin. Hierdoor wordt de laadbak zo’n 20 tot 30% lichter dan een standaard laadbak zonder in te boeten aan stevigheid. BIA kon de eerste Komatsu HD605-8 in ons land uitrusten met een Metso Truck Body. Niet alleen voor ons klein België was dit een primeur. Het is de eerste keer in Europa dat dat type laadbak geplaatst wordt op een machine en een wereldprimeur voor een starre dumper in deze gewichtsklasse.
10% meer laadvermogen
Door de gewichtsbesparing van maar liefst 6 ton op de laadbak kan de HD605-8 per rit 10% meer materiaal meenemen. Na het lossen weegt de dumper 6 ton minder, wat leidt tot brandstofbesparing. Door de afgeronde vorm binnenin de bak blijft er bijna tot geen residu achter en wordt er dus minder met leeg gewicht gereden. De rubber bekleding binnenin de bak absorbeert tot 97% van de trillingen en 50% van het geluid.