Na vier jaar van research, ontwikkeling en uittesten, dit alles in het grootste geheim, is het zover : JCB brengt de nieuwe X-serie graafmachines uit. De serie wordt de opvolger van de JS-serie. Als eerste worden de modellen in de 22 ton klasse uitgebracht. Het zijn de modellen 210X en 220X. Beide modellen zijn identiek met uitzondering van het contragewicht dat bij de 220X 900 kg zwaarder is. De machines werden onlangs aan de Internationale pers voorgesteld. Voor het grote publiek zal JCB Benelux straks deze nieuwe machines showen op de aankomende beurzen in België (Libramont, Matexpo Demo Days) en Nederland (TKD).
De X-serie bouwt niet verder op bestaande modellen, maar is volledig nieuw ontworpen. JCB startte hierbij vanaf nul. Als start bevraagde het ruim duizend klanten en gebruikers. Bij de ontwikkeling was JCB zeer kritisch, had het oog voor detail en perfectie. Tenslotte volgden nog meer dan 40.000 testuren om de duurzaamheid van de hydraulische, elektronische en elektrische systemen uit te testen. De ontwikkelingskost van de nieuwe serie ligt om en bij de 130 miljoen euro.
De nieuwe machines zijn niet enkel duurzamer en betrouwbaarder geworden, ze zijn ook gebruiksvriendelijker voor zowel de gebruiker als de technieker. Samen met de grotere onderhoudsintervallen (hydrauliekolie: 5000u, filters: 2000u) zorgt dit alles voor een efficiëntie- en productiviteitsverhoging van tientallen procenten ten opzichte van voorheen, aldus JCB.
Doordacht ontwerp
Op de volledig gelaste X-frame constructie van de onderwagen staat een volledig nieuw ontworpen bovenwagen. Deze is 20 cm breder geworden dan voorheen waardoor de breedte van de bovenstructuur nu op 2,7 m komt. Hierdoor kan de giek in het midden geplaatst worden, waardoor het graafpad centraal wordt en de zwenkbelasting eveneens vermindert.
De nieuwe JCB CommandPlus-cabine is 10 cm langer en 1 m breed geworden. Daardoor is ze 15% ruimer dan voorheen. De cabine heeft een ROPS frame en heeft een volledig vlakke beglazing. Binnenin heeft de Grammer-stoel een brede, aanpasbare armleuning en achteroverleunhoek van 145°. De joystick en schakelaars zijn bevestigd op modules die op de stoel zijn aangebracht en bewegen mee met de bestuurder. De verbeterde cabine-isolatie en het nieuwste dubbel dempende viskeuze plaatmateriaal houdt trillingen en geluid buiten de cabine. Het geluid in de cabine is hierdoor beperkt tot 68 dB(A), een vermindering van 5dB(A).
De graafmachines door de jaren heen er blijvend goed laten uitzien door ze krasvrij te houden, ook hieraan heeft JCB gedacht. Zo bevinden de zijdeuren zich wat verder van de rand ter bescherming en de rechterhoek van het platform en de handrail bevinden zich binnen de zwenkstraal om schade en krassen te voorkomen.
Aan de achterzijde heeft het contragewicht een X-vorm. Zowel links als rechts steekt het boven en onder uit. Daardoor zijn de verzonken delen beter beschermt tegen schade bij tegenaanschuren.
Motor en hydrauliek
De 210X en 220X zijn uitgerust met een JCB EcoMAX Stage 4 motor. Deze 4,8 liter motor heeft vier cilinders in lijn, directe injectie en turbocompressor. Zijn netto nominaal vermogen is 173 pk (129 kW). Ook hydraulisch zijn er aanpassingen gebeurt. De pompen blijven van het merk Kawasaki. De twee variabele plunjerpompen hebben een iets hoger maximaal debiet dan voorheen (2 x 228 l/min). Ze zijn gekoppeld aan een nieuwe Kayaba kleppenblok. Een niet te onderschatten ingreep is de grotere diameter van de hoofdhydrauliekleidingen die nu 25 mm is terwijl dit voorheen 19 mm was. Dit zorgt voor een grotere olieflow bij een gelijk blijvende oliesnelheid, wat minder weerstand betekent en dus een positief effect heeft op de efficiëntie en het verbruik.
Een innovatief hydraulisch regeneratiesysteem zorgt er bijkomend voor dat olie van de cilinders wordt teruggestuurd, goed voor kortere cyclustijden en een lager brandstofverbruik.
Ook is er een boostfunctie. Deze knop voor extra vermogen verhoogt de druk gedurende 9 seconden met 10% zodat er extra opbreekkracht ontstaat.
De combinatie JCB-motor en de nieuwste Japanse hydraulica zorgen voor 10% minder brandstofverbruik en 15% meer productiviteit, aldus JCB.
Uitvoeringen
De 210X en 220X zijn leverbaar met verschillende onderwagen- en giekopties. De standaard onderwagen (SC-uitvoering) heeft een wielbasis van 3,37 m en een spoorbreedte van 2,17m. Bij de LC-uitvoering (Long Carriage) is de wielbasis 3,66 m en de spoorbreedte 2,39 m. De SC-uitvoeringen kunnen gecombineerd worden tot 800 mm rupsen, de LC-uitvoeringen tot 900 mm rupsen. De LC-uitvoeringen zijn ook met dozerblad verkrijgbaar in combinatie met 600 of 700 mm rupsen.
Enkel op de 220X is er ook een SLC-uitvoering (wielbasis: 3,66m, spoorbreedte 2,17 m).
Standaard is de giek 5,7 m lang en is ze in één- of tweedelig. De lepelsteel is 2,4 of 3 m. De longreachuitvoering heeft een 8,7 m eendelige giek en een 6,4 m lepelsteel.
Het bedrijfsgewicht van de 210X gaat afhankelijk van de uitvoering van 21.600 kg tot 23.130 kg. Bij de 220X gaat dit van 22.500 kg tot 24.740 kg.